De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Vergroten capaciteit Schroebrug Middelburg

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Vergroten capaciteit Schroebrug Middelburg

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Als gevolg van de te kleine capaciteit van de Schroebrug in Middelburg heeft de gemeente Middelburg besloten om pal naast de Schroebrug een beweegbare voetgangersbrug aan te leggen. Door de aanleg van deze voetgangersbrug zal, doordat de voetpaden op de Schroebrug kunnen worden verwijderd, het fietsverkeer meer ruimte krijgen met bovendien de mogelijkheid om aan beide zijden van de Schroebrug fietsverkeer in twee richtingen te laten plaatsvinden. Ingenieursbureau F.Koch heeft ons de opdracht gegeven om deze brug te ontwerpen zodat het ontwerp later ingediend kan worden bij de gemeente Middelburg en de provincie Zeeland.

Als locatie van de brug is gekozen voor de oostzijde van de Schroebrug. De voornaamste reden hiervoor is de voetgangersstromen zo min mogelijk met de Schroebrug te laten kruisen. De afstand tussen de Schroebrug en de nieuwe voetgangersbrug is 9 meter. Na een literatuuronderzoek naar de verschillende soorten beweegbare bruggen, zijn 4 brugtypes in aanmerking gekomen als reële opties. Deze zijn de basculebrug, de enkele asymmetrische draaibrug, de rolbrug en de dubbele kraanbrug, waarvan de laatste door middel van een scorekaart als beste naar voren is gekomen. Voor dit brugtype is gekozen omdat
a) er geen bovenbouw aanwezig is waardoor de brug niet opvalt
b) door het toepassen van twee brugdelen een slanke constructie goed mogelijk is
c) de draaiconstructie van de brug vrij eenvoudig is.

Beide elementen van de kraanbrug, die in staal uitgevoerd wordt, bestaan uit
- een verticale as waar omheen de brug opendraait,
- een horizontale brugdekconstructie en
- een schoor om de brugdekconstructie te steunen.
Omdat zowel in de Schroebrug als in de Stationsbrug geen ronde vormen aanwezig zijn en alles strak is, is gekozen om ook in de nieuwe voetgangersbrug te werken met strakke lijnen en rechthoekige vormen. Er is zoveel mogelijk gewerkt met rechthoekige buisprofielen.

De brug draait om een verticale as die onder en boven bevestigd wordt aan het achtergelegen betonnen landhoofd. Het principe van deze bevestiging is gelijk aan die van een puntdeur bij een sluis, namelijk door een halsbeugel en een taats. De bewegingsinrichting van de brug wordt hydraulisch uitgevoerd. Er is gekozen om de gehele draaiconstructie van de brug boven water te situeren omdat dit voordelen heeft ten aanzien van de aanleg en het onderhoud van de constructie.

De betonnen landhoofden van 5 x 5 meter worden gefundeerd op een gedeelte combiwand en een gedeelte op stalen buispalen. De ruimte tussen het betonnen landhoofd en de wal wordt na het aanbrengen van een stalen damwand opgevuld met zand, waar vervolgens verharding op wordt aangebracht.

Voordat de brug aangelegd kan worden, moeten de bestaande geleidewerken die voor de Schroebrug staan gesloopt worden. Na de aanleg van de brug moeten er nieuwe remmingswerken worden gezet. De kosten voor het aanleggen van de brug inclusief de hierboven genoemde werkzaamheden zullen ongeveer €1.000.000 bedragen. De werkzaamheden die niet in de raming zijn inbegrepen zijn het aanpassen van de infrastructuur en het verwijderen van de voetpaden op de Schroebrug.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingCiviele Techniek
InstituutDelta Academy
PartnersRaadgevend ingenieursburo F.Koch, Goes
Gepubliceerd in
Datum2006-08-31
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk