De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Reliability-Centred Maintenance

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Reliability-Centred Maintenance

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Deze thesis getiteld: ‘Reliability-Centred Maintenance’ werpt een blik op de implementatie van Reliability-Centred Maintenance aan boord van de tankers bij Vroon. Dit onderzoek heeft betrekking op de Iver Expert. Vroon vindt het heel belangrijk dat de betrouwbaarheid van de systemen aan boord zo hoog mogelijk is. Dit om te voldoen aan de steeds strenger wordende eisen van verschillende oliemaatschappijen. Vroon verwacht door de implementatie van Reliability-Centred Maintenance de meest ideale, betrouwbare en kosten effectieve onderhoudsmethode te vinden aan boord. De centrale vraag van dit onderzoeksrapport is dan ook: Kan Reliability-Centred Maintenance het aantal storingen aan boord van de Iver expert verminderen?

Dit onderzoeksrapport onderzoekt voor verschillende systemen aan boord waaronder brandstof, smeerolie, koelwater, lucht en de uitlaatgassen/olie gestookte boiler waar de meeste storingen zitten. Binnen deze systemen hebben de storingen geleid tot bepaalde consequenties. De consequenties van een storing worden bepaald aan de kosten welke gemaakt zijn door een storing. Vervolgens worden de totale kosten van de afgelopen 2 jaar , juli 2012 tot en met juli 2014, per systeem weergeven in een diagram volgens het pareto principe ook wel genoemd de 20/80 regel. Hierbij word de veronderstelling gemaakt dat 20% van de storingen 80% van de consequenties veroorzaakt.
Een gedeelte van dit onderzoek bevat een korte periode van 2 maanden aan boord van de Iver Expert. In deze 2 maanden is er onderzocht welke storingen er plaats vonden met kritische gevolgen voor het schip.
Na het uitvoeren van de pareto analyse is besloten een RCM analyse uit te voeren op het systeem van de auxiliary boiler omdat bleek dat binnen dit systeem de meest kritische storingen en constante kosten voorkomen. Na het uitvoeren van deze RCM analyse is geconcludeerd dat een systeem met een back-up in feite niet interessant is voor RCM, behalve bij safety en milieu kwesties dan kan de toepassing van RCM wel waarde toevoegen door het vergroten van de veiligheid aan boord. Het blijkt namelijk dat RCM bij een systeem met back-up (indien er geen safety en milieu gerelateerde zaken zijn) altijd leidt tot de uitkomst breakdown maintenance en failure finding maintenance.
Deze conclusie heeft als gevolg dat RCM in eerste instantie het best toegepast kan worden op niet redundante systemen. Deze niet redundante systemen zullen ,met behulp van RCM, iedere keer een andere onderhoudsmethode hebben. De meest optimale methode van onderhoud zal dan bepaald worden aan hoe kritisch het systeem is, de kosten van eventuele spare parts, risico van de storing en eventueel oponthoud van het schip.
De niet redundante systemen aan boord van de Iver Expert zijn de inert gas generator ,auxiliary boiler, hoofdmotor, stuurinrichting, fire-fighting equipment en de foam installatie. Binnen deze systemen kan RCM een positieve invloed uitoefenen op het aantal storingen.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingMaritiem Officier
InstituutDe Ruyter Academie
PartnersVroon B.V.
Gepubliceerd in
Jaar2015
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk