De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Ontwerpen van een in hoogte verstelbare cabine voor hydraulische graafmachines

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Ontwerpen van een in hoogte verstelbare cabine voor hydraulische graafmachines

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Graafmachines zijn er in allerlei soorten en maten. Te onderscheiden zijn onder andere mobiele graafmachines, rupsgraafmachines en overslagmachines. De genoemde soorten graafmachines zijn elk ontworpen voor verschillende werkzaamheden. Soms echter worden verschillende machines gebruikt voor dezelfde werkzaamheden. Zo ook mobiele- en rupsgraafmachines, die voor overslag gebruikt worden. De opvallendste verschillen tussen een overslagmachine en een mobiele- of rupsgraafmachine zijn de langere giek en de in hoogte verstelbare cabine. Bij Pladdet, een toonaangevende leverancier van grondverzetmachines, vorkheftrucks en uitrustingsstukken voor deze machines, kan de ombouw van een 'gewone' giek naar een overslaggiek verzorgd worden, maar ombouw van een 'gewone' cabine naar een verstelbare cabine nog niet. Deze beperking heeft geresulteerd in het uitschrijven van de volgende opdracht: Ontwerp een hydraulisch in hoogte verstelbare cabine voor een overslagmachine.
Onderzoek in de probleemdefiniërende fase heeft uitgewezen, dat veel cabines van concurrenten 2500 mm in hoogte verstelbaar zijn. Dit als uitgangspunt nemende zijn vier concepten ontwikkeld, waarvan er maar één doorontwikkeld kon worden. Uiteindelijk is de keuze gevallen op een verstelling, waarbij de cabine met een parallellogram verbonden is met een framewerk. Het parallellogram wordt door middel van twee hydraulische cilinders omhoog gedrukt. De functie van het parallellogram is de cabine horizontaal houden.
Het uiteindelijke ontwerp is maximaal 2503,6 mm in hoogte verstelbaar, waarbij de cabine in rusttoestand 800 mm extra naar voren is gekomen. De gehele constructie weegt exclusief cabine, maar inclusief het gebruikte frame voor onder de cabine nog geen 1800 kg. De hele verstelling is berekend op een maximaal te heffen gewicht van 1500 kg, waarbij al het mogelijke met behulp van handberekeningen geconstrueerd en met behulp van SolidWorks gecontroleerd is. De onmogelijk met handberekeningen te construeren onderdelen zijn in zijn geheel met SolidWorks tot stand gekomen en gecontroleerd. Enkele noviteiten van de cabineverstelling zijn de kleine inbouwruimte en de naar achter geplaatste assen, waardoor een gunstiger belastingspatroon optreedt. Verder zijn, om een betere stabiliteit te realiseren, de twee cilinders zo ver als mogelijk uit elkaar geplaatst en is de lengte aan extra bekabeling en bedrading minimaal gehouden door een speciaal ontwerp van de onderste parallelarm. Ook de geboute bevestiging van het frame, waardoor de levensduur van de cabineverhoging niet bepaald wordt door die van de machine, verdient wat extra aandacht.
De cabineverhoging wordt door middel van knopjes in de cabine bediend. Mocht de stroom wegvallen, dan is er altijd nog een kraan waarmee de cabine mechanisch naar beneden gehaald kan worden. Deze beveiliging is toegepast met het oog op het verkrijgen van een CE-keurmerk. Andere beveiligingen zijn zo'n zelfde kraan die vanaf de 'begane' grond bediend kan worden, het afgeven van een geluidssignaal bij liften of zakken van de cabine en de toepassing van een algemene veiligheid van 2,5. Deze veiligheid is in acht genomen bij het berekenen van de gehele constructie.
Al het beschrevene heeft in een vernieuwend en degelijk ontwerp geresulteerd.

Toon meer
Trefwoorden
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingWerktuigbouwkunde
InstituutAcademie voor Technologie & Innovatie
PartnersGebr. Pladdet b.v., Biervliet
Gepubliceerd in
Datum2010-06-25
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk