De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Heeft het imago van ZuidWest Samen een poetsbeurt nodig?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Heeft het imago van ZuidWest Samen een poetsbeurt nodig?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In opdracht van ZuidWest Samen, de samenwerkende Zeeuwse woningcorporaties, is een arbeidsmarkt imago onderzoek uitgevoerd. Aanleiding voor het onderzoek is de krapper wordende arbeidsmarkt, vergrijzing en het wegtrekken van jonge hoger opgeleide mensen uit de provincie. De doelstelling van het onderzoek is het in beeld brengen van het imago van de woningcorporaties in Zeeland en welke personeelsinstrumenten een bijdrage kunnen leveren aan het vergroten en verbeteren van het imago en de bekendheid van de Zeeuwse woningcorporaties onder studenten van het Middelbaar Beroeps Onderwijs (MBO) en het Hoger Beroeps Onderwijs (HBO).

Het onderzoek bestaat uit een theoriestudie die de belangrijke begrippen uit het onderzoek verduidelijkt en een praktijkgericht onderzoek. Het praktijkonderzoek bestaat uit een on-line enquête gehouden onder de afstudeer studenten van de
HZ University of Applied Sciences, het ROC Zeeland en ROC Westerschelde, interviews met nieuwe medewerkers van de samenwerkende woningcorporaties en onderzoek naar het huidige werving en selectie beleid.

Uit het onderzoek blijkt dat de laatstejaarsstudenten een imago beeld van de corporaties hebben, wat haaks staat op de ervaringen van de nieuwe medewerkers.
De laatstejaarsstudenten zien de organisaties als sociaal maatschappelijk betrokken, formeel en bureaucratisch. Het werkelijke imago volgens de nieuwe medewerkers is dynamisch en slagvaardig. Actief communiceren vanuit ZuidWest Samen is gewenst.
Verder blijkt uit het onderzoek dat de doelgroep internet gebruikt voor het zoeken en solliciteren naar een baan. De corporaties presenteren zich via de website van de organisatie en door middel van de Woonkrant.
Conclusie van voorgaande is; actief communiceren vanuit ZuidWest Samen is gewenst en communicatie zal via andere kanalen moeten plaatsvinden om de doelgroep te bereiken.

Naar aanleiding van de conclusies zijn meerder aanbevelingen gedaan.
Deze aanbevelingen zijn gericht op het communiceren met de doelgroep en de hiervoor te gebruiken kanalen.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingHuman Resource Management
InstituutAcademie voor Economie & Management
PartnersZuidWest Samen
Gepubliceerd in
Datum2012-07-02
TypeBachelorscriptie
TaalOnbekend

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk