De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Van Concept Tot Beleving

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Van Concept Tot Beleving

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Christian Ouwens is een concepstore, galerie, bureau voor grafische vormgeving en uitgeverij. Zij zijn veranderd van naam, concept, huisstijl en logo en willen door deze nieuwe start werken aan het vergroten van hun naamsbekendheid. De galerie en conceptstore zijn aspecten van de organisatie die het duidelijkst naar voren komen doordat deze gericht zijn op de consument. De uitgeverij is nog vrij jong en alleen eigen werk wordt tot nu toe uitgegeven. Het bureau voor grafische vormgeving is niet gericht op de consument, maar op bedrijven die zij benaderen. De galerie is ondergebracht in de conceptstore. In de conceptstore wordt interieurdesign verkocht van bekende merken en designers. Christian Ouwens wilt een beleving aanbieden aan zijn klanten door middel van het creëren van een creatief bolwerk waar kunst- en designliefhebbers terecht kunnen als zij een specifiek en/of bijzonder product zoeken.
Christian Ouwens, wat voorheen Animaux heette, maakt dus een nieuwe start en wilt gelijk werken aan het vergroten van haar naamsbekendheid. In deze scriptie wordt onderzoek gedaan om antwoord te geven op de volgende onderzoeksvraag:
"Wat is de doelgroep van Christian Ouwens en hoe kan de organisatie het beste communiceren met de doelgroep om een zo groot mogelijke naamsbekendheid te krijgen?"

In het literatuuronderzoek wordt er onderzoek gedaan naar enkele onderwerpen die met de onderzoeksvraag samenhangen en in verband staan met het concept dat Christian Ouwens wilt overbrengen. Deze onderwerpen zijn: Corporate identity, brand design, mentale merkidentiteit, brandstrategy/merkstrategie, externe communicatiestrategie en doelgroepen/ijkpersoon.
De mentale merkidentiteit is de ziel van een organisatie en deze uit zich in enkele termen zoals een missie en visie en de kernwaarden waar een organisatie voor staat en over wilt brengen. De mentale merkidentiteit is onderdeel van brand design, wat het ontwerpen en communiceren van een merk inhoudt. Brand design is weer een onderdeel van de Corporate identity van een organisatie. De Corporate identity is het totale beeld van een organisatie, de identiteit. Aan de begrippen die net zijn genoemd hangt het begrip brandstrategy oftewel merkstrategie. Als het vormen en vormgeven van een merk gedaan is moet dit helder en duidelijk naar de klant worden gecommuniceerd. Dit valt dan ook weer onder de externe communicatiestrategie.
Als je weet wat er gecommuniceerd moet worden en hoe dan rest de vraag: naar wie moet het gecommuniceerd worden? De doelgroep(en) van Christian Ouwens zijn nooit duidelijk in kaart gebracht hoewel ze er wel altijd ideeën over hadden. In dit onderzoek wordt er in het praktijkonderzoek gekeken naar wie precies de doelgroepen zijn van Christian Ouwens en hoe zij het beste bereikt kunnen worden.
Het praktijkonderzoek bestaat uit een enquête en diepte-interviews. De enquête is afgenomen onder de beursbezoekers van de nationale woon & designbeurs te Utrecht. Voor de diepte-interviews zijn diverse personen gesproken van organisaties zoals Vitra, Art & Object Rotterdam, Hello Design, Van der Meijs design, een conceptstore in Amsterdam dat anoniem wilde blijven en designer Maarten Baas. Hen allen werd gevraagd naar de kernwaarden van hun organisatie of werk, wat precies hun doelgroepen zijn, wat voor communicatiemiddelen ze inzetten en welke het gewenste effect bereiken.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingCommunicatie
InstituutAcademie voor Economie & Management
PartnersChristian Ouwens
Gepubliceerd in
Datum2010-06-22
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk