De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De perfecte film festival belevenis

Rechten: Alle rechten voorbehouden

De perfecte film festival belevenis

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het IFFB is een jong film festival in Breda dat in maart 2011 haar derde editie beleeft. De insteek is de beste artistieke film en de ontwikkelingen binnen de (Europese) cinema, innovatieve film en filmverwante beeldcultuur tonen. Het IFFB wil er zijn voor filmtalenten die nieuwe cinematografische wegen verkennen door het bieden van een podium, inspiratie en een ontmoeting- en debatplaats in een internationale context. Naast het tonen van films verzorgt het IFFB onder andere workshops, exposities, ontmoetingen met filmmakers, acteurs en feestjes op diverse locaties. Door mogelijke bezuinigingen in de subsidies bestaat de kans dat het IFFB de volgende editie op een andere manier doorgaat.

Er zijn strategieën en technieken bedacht die aanslaan op de huidige samenleving en inspelen op de trends, zoals SIVA (Solution, Information, Value, Accessibility), beleveniscommunicatie en de doelgroep segmenteren. De laatste is onmisbaar om op een effectieve manier marketing en communicatie in te zetten, dat bijdraagt aan een perfecte film festival belevenis. De doelgroepomschrijving is volgens de artistiek directeur van het IFFB verouderd en niet helemaal duidelijk. Uit het praktijkonderzoek blijkt daarentegen dat er niet zo'n groot verschil is op te merken tussen het werkelijke publiek van het IFFB 2011 en de doelgroepomschrijving. In deze scriptie wordt de volgende definitie gebruikt van een belevenis: "Zintuigelijke waarnemingen




zorgen vooraf en tijdens het IFFB voor een warm en energiek gevoel. Door het verwerken van deze emoties blijft het een speciale herinnering waar de consument


een waarde aan koppelt". De beleveniseconomie zorgt voor mogelijkheden en kansen voor het IFFB om zich te onderscheiden en verder zorgen triggers ervoor dat bezoekers aangezet worden om naar het festival te gaan. Triggers zijn volgens het film festival in Maastricht, Vlissingen en Breda vooral duidelijke communicatie-uitingen die prikkelen, de bijzondere films en bij de één wat meer dan bij de andere; de algehele beleving.

Volgens drie IFFB medewerkers wordt een film festival belevenis perfect door een combinatie van zichtbaarheid in de stad met behulp van diverse communicatiemiddelen en verschillende locaties, wanneer er tijdens het festival gelegenheid is om sociale contacten op te doen of bij te houden met een hapje en drankje, als er een prettige sfeer hangt op het festival en binnenin de locaties en als er veel sterke en bijzondere films draaien. Voor de bezoekers van het IFFB ontstaat de perfecte film festival belevenis vooral door duidelijke en knallende communicatie-uitingen, het zien van goede, vernieuwende en verrassende films op locaties waar een fijne sfeer hangt om na te praten met wat te eten, drinken, een borrel en muziek, waarop met behulp van aankleding en inrichting een duidelijke stempel van het IFFB is gedrukt en doordat er naast het zien van films meer filmische dingen te doen en te zien zijn op verschillende locaties en in de stad.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingCommunicatie
InstituutAcademie voor Economie & Management
PartnersInternational Film Festival Breda
Gepubliceerd in
Datum2011-06-22
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk