De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Energie uit koelwater

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Energie uit koelwater

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Wat kan er worden verbeterd in de machinekamer van de mv. Bothniaborg om het schip milieu vriendelijker te maken en met name energiekosten te besparen? Er kunnen verschillende dingen bedacht worden om verbeteringen in de machinekamer aan te brengen. Een punt welke in de haven snel duidelijk wordt is het "weggooien" van energie door de hulpmotoren. Deze hulpmotoren moeten gekoeld worden, dit wordt gedaan doormiddel van koelwater. Het weggooien van de energie zit hem in de manier waarop dit koelwater wordt gekoeld. In het koelwater zit energie welke gebruikt kan worden voor andere toepassingen. Dit wordt echter niet gedaan en het koelwater wordt gekoeld door middel van boxkoelers. Al de energie die dus in het koelwater zit wordt afgegeven aan het zeewater.
Om deze energie te gebruiken kunnen warmtewisselaars worden gebruikt waarbij het koelwater van de hulpmotoren een ander apparaat opwarmt of warm houd. Dit apparaat is de hoofdmotor geworden. In de haven wordt deze namelijk warm gehouden zodat er snel gestart kan worden en de hoofdmotor op zware olie kan blijven draaien. Deze zware olie moet namelijk warm blijven anders wordt het een dikke brij welke niet meer kan worden verpompt laat staan kan worden gebruikt voor inspuiting en verbranding in de cilinders. De hoofdmotor wordt warm gehouden doormiddel van thermische olie. Deze thermische olie wordt "gemaakt" door verbranding van dieselolie. Hierdoor wordt het milieu bevuild en dieselolie is een dure brandstof om te verstoken.
Door een kleine aanpassing in het leidingstelsel in de machinekamer kan doormiddel van een warmtewisselaar het koelwater van de hulpmotoren gebruikt worden om de hoofdmotor te verwarmen en dus de brandstof vloeibaar te houden. Deze aanpassing kost € 1929,48 maar dit bedrag is binnen een halfjaar terug verdiend. Dit omdat door deze aanpassing er minder dieselolie moet worden verstookt wat per jaar € 4601,05 oplevert.
Tevens worden er minder CO2-gassen en andere schadelijke stoffen uitgestoten in de haven wat weer goed is voor het milieu

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingWerktuigbouwkunde
InstituutAcademie voor Technologie & Innovatie
PartnersKoninklijke Rederij Wagenborg, Delfzijl
Gepubliceerd in
Datum2010-08-25
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk