De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Voor spellen na vandaag

optimale integratie van hulpmiddelen en werkwijze binnen het spellingonderwijs

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Voor spellen na vandaag

optimale integratie van hulpmiddelen en werkwijze binnen het spellingonderwijs

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoek is tot stand gekomen, doordat ik vorig jaar op mijn LIO stageschool zag dat de leerlingen uit mijn stageklas erg veel moeite hadden met spelling. Helaas kon ik mijn scriptie niet op deze school maken dus ben ik op zoek gegaan naar een andere school waarop ik mijn onderzoek kon uitvoeren. Na enig rondvragen hoorde ik dat de basisschool De Horizon te Rilland bezig was met het optimaliseren van hun spellingsresultaten.
Samen met hun ben ik gaan kijken wat ik voor ze kon betekenen. Hier is de volgende hoofdvraag uit voortgekomen:
- Hoe kan (de) basisschool De Horizon te Rilland zijn spellingsonderwijs verbeteren rekening houdend met opbrengst gericht werken, de referentieniveaus, ICT en differiëntatie?
Daaruit vloeien de volgende deelvragen:
1. Welke stappen zijn er op de basisschool De Horizon te Rilland al genomen op het gebied van opbrengst gericht werken?
2. Op welke manier sluit de spellingsmethode aan bij de referentieniveaus?
3. Op welke wijze kan differentiatie worden ingezet om betere spellingsresultaten te behalen?
4. Welke ICT mogelijkheden kunnen worden ingezet om de leerlingen betere spellingsresultaten te laten behalen?
Hier voor u ligt mijn scriptie waarbij ik door het beantwoorden van de deelvragen en hoofdvragen tot een adviesrapport voor de basisschool De Horizon ben gekomen, waarin staat hoe zij hun spellingsresultaten kunnen verbeteren.
De opbouw van mijn scriptie is als volgt.
 Hfd. 1: Literatuurverkenning
 Hfd. 2: Onderzoeksvragen
 Hfd. 3: Onderzoeksopzet
 Hfd. 4: Resultaten & analyse
 Hfd. 5: Conclusies & aanbevelingen
 Literatuurlijst
 Bijlagen (observatieschema, vragen interview, tabellen etc.)

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingAcademie voor Educatie & Pedagogiek
Domein Health, Education & Wellbeing
AfstudeerorganisatieR.K.B.S. De Horizon, Rilland
Datum2012-06-28
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk