De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

En wie vraagt de mantelzorger hoe het met hem gaat

Rechten: Alle rechten voorbehouden

En wie vraagt de mantelzorger hoe het met hem gaat

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Mantelzorgers worden steeds belangrijker in de zorg. Door de veranderde wetgeving, maatschappelijke ontwikkelingen, bezuinigingen en andere factoren wordt een steeds groter beroep gedaan op mantelzorgers. Mantelzorg staat op dit moment volop in de belangstelling, mede omdat mantelzorgers zowel intra- als extramuraal een belangrijke bijdrage leveren aan de zorg voor ouderen.

Ook in zorgcentrum Heideduin van stichting tanteLouise-Vivensis wordt gestreefd naar een grotere betrokkenheid van mantelzorgers. Maar wat hebben de mantelzorgers binnen zorgcentrum Heideduin van stichting tanteLouise-Vivensis nodig om intramuraal de rol van mantelzorger uit te kunnen voeren? En willen ze dit?
Doormiddel van een kwalitatief onderzoek is daar binnen zorgcentrum Heideduin onderzoek naar gedaan in de vorm van het afnemen van twaalf interviews bij zes mantelzorgers en zes cliënten (zorgvragers). Tijdens deze interviews is aandacht besteed aan de wensen en behoeften van zowel de mantelzorgers en de cliënten zodat er inzichtelijk kan worden gemaakt wat de mantelzorgers nodig hebben om zo betrokken mogelijk te kunnen blijven bij hun naaste.

Wat gemist wordt is de interactie tussen de professional en de mantelzorger. Wat de mantelzorgers van zorgcentrum Heideduin van stichting tanteLouise-Vivensis nodig hebben om intramuraal de rol van mantelzorger uit te kunen voeren is een luisterend oor, waardering krijgen en betrokken worden door de professional. Er zal een basis gelegd moeten worden voor een betere ondersteuning en samenwerking tussen de professionals en de mantelzorgers.

Belangrijk is hierin het optimaliseren van het contact tussen de mantelzorgers en de professionals. Dit kan worden gedaan door het organiseren van mantelzorg contact avonden tussen de professionals en de mantelzorgers. Wat ook kan bijdragen aan een beter contact is dat professionals zich bewust worden van hun attitude ten opzichte van de mantelzorgers. Nu we weten wat de behoeften en verwachtingen van de mantelzorgers zijn, kan het voor een nog betere samenwerking zorgen wanneer we ook weten wat de verwachtingen en behoeften van de professionals zijn. Dit kan het welbevinden van de clienten alleen maar doen vergroten. Beleidsmatig kan er winst behaald worden door de visie die stichting tanteLouise-Vivensis heeft gemaakt over mantelzorg om te buigen naar beleid dat binnen de stichting geimplementeerd wordt. En door een aanpassing te doen in het zorgdossier kunnen al snel hele duidelijke en overzichtelijke aanpassingen worden gedaan.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingSocial Work
InstituutAcademie voor Zorg & Welzijn
PartnersStichting tanteLouise-Vivensis, Hoogerheide
Gepubliceerd in
Datum2014-06-25
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk