De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Leren van elkaar en met elkaar

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Leren van elkaar en met elkaar

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Deze scriptie is een opzet om coöperatief leren meer te systematiseren binnen het vak geschiedenis, om zo geschiedenis betekenisvoller en uitdagender te maken voor de leerlingen.
Via een actieonderzoek werden verschillende coöperatieve werkvormen uitgevoerd binnen een klas. De verschillende bronnen die gebruikt zijn tijdens het onderzoek zijn leerlingen, leerkrachten en de media. De leerlingen van deze klas hebben de coöperatieve werkvormen geëvalueerd naar aanleiding van een vragenlijst. De leerkrachten van basisschool Ter Duinen hebben veel verteld over coöperatief leren en welke doelen zij daarmee willen bereiken. Dankzij de media is het gehele theoriegedeelte ontstaan.
De resultaten uit het praktijkonderzoek zijn onderbouwt met de theorie en daaruit kan de volgende conclusie getrokken worden:
Coöperatief leren kan systematisch ingezet worden in de bovenbouw van basisschool Ter Duinen om de leerlijn van geschiedenisonderwijs te verrijken en betekenisvoller te maken, waardoor de leerlingen nog enthousiaster worden voor geschiedenisonderwijs.
Deze conclusie kan getrokken worden, naar aanleiding van de volgende stellingen:
De coöperatieve werkvormen die basisschool Ter Duinen gebruikt, worden door de leerlingen als prettig ervaren.
Uit de resultaten is gebleken dat de coöperatieve werkvormen die gebruikt worden op basisschool Ter Duinen aanslaan bij de leerlingen. Tijdens de geschiedenislessen wordt gevraagd welke coöperatieve werkvorm er gebruikt wordt bij de les. Door deze betrokkenheid laten de leerlingen zien dat de coöperatieve werkvormen aanslaan bij de lessen geschiedenis en ze voor het vak geschiedenis enthousiaster zijn geworden. De meeste leerlingen laten weten dat coöperatieve werkvormen ervoor zorgen dat ze betrokken zijn bij de les.
Coöperatief leren levert een bijdrage aan het leerproces van de leerlingen.
De resultaten laten zien dat de leerlingen door coöperatieve werkvormen de leerstof beter begrijpen, het helpt bij het leren van de leerstof, de leerlingen zijn meer betrokken bij de leerstof en kunnen de leerstof beter onthouden. Door coöperatief leren krijgen de leerlingen de kans om geschiedenis op verschillende manieren tegemoet te treden, om zo hun beelden te verrijken en te nuanceren en hun waarden te herzien.
Betekenisvol leren kan bij geschiedenis ingezet worden door middel van omgevingsonderwijs en coöperatief leren.
De resultaten laten zien dat je de lessen geschiedenis meer betekenis kan geven door middel van omgevingsonderwijs en coöperatief leren. De leerlingen zijn meer betrokken bij de les en geschiedenis krijgt meer betekenis voor ze.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingLeraar Basisonderwijs
AfdelingAcademie voor Educatie & Pedagogiek
PartnersBasisschool Ter Duinen, Kloosterzande
Datum2012-06-28
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk