De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Optimaliseren van FLGO-module

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Optimaliseren van FLGO-module

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Op de 4 schepen die dienst doen in het bedrijf Global Seatrade, worden gegevens met betrekking tot bunkeren en peilingen, verschillend genoteerd en verzameld. Omdat het bedrijf naar een ideale situatie toe wil gaan, waarin alle 4 de schepen met dezelfde methode moeten werken, is er onderzoek gedaan naar het werken met en het functioneren van de FLGO(Fuel Lub Gas Oil)-module in het programma Marad 4. Deze module is speciaal gemaakt voor het invoeren van bunker- en peil-standen. Er wordt aan boord van de Oceanic, onderdeel van het bedrijf Global Seatrade, gebruik gemaakt van een tankpeilsysteem. De vraag is of dit systeem gebruikt kan worden in combinatie met de FLGO-module.

Om wegwijs te worden met het programma, is er geëxperimenteerd met de FLGO-module door middel van het invoeren van data die verkregen is tijdens de afstudeerstage aan boord van het schip Oceanic. Er is om te kijken of het tankpeilingsysteem te combineren is met de FLGO-module een onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van het tankpeilsysteem. Dit onderzoek is gebaseerd op het vergelijken van handmatige peiling met peiling uitgevoerd door het tankpeilsysteem. Na het invoeren van de handmatige data in een zelfgemaakt FLGO-model, zijn tekortkomingen in het programma naar voren gekomen. Deze tekortkomingen zijn beschreven en uiteindelijk is er een geoptimaliseerd model van de FLGO-module gemaakt voor het schip Oceanic.

Uit het onderzoek blijkt dat het tankpeilingsysteem niet bruikbaar is in combinatie met de FLGO-module. De verschillen tussen handmatige peilingen en peilingen van het tankpeilingsysteem zijn telkens anders, om deze reden is het niet mogelijk om de gegevens van het tankpeilingsysteem te gebruiken om een betrouwbaar beeld te creëren van het brandstof- en smeerolie-verbruik. Verder zijn er een aantal tekortkomingen aan het licht gekomen die aangepast zullen moeten worden door het bedrijf Marasoft, bedenker en maker van het programma Marad 4.

Doordat er een aantal cruciale punten ontbreken die nodig zijn voor het optimaal werken met de huidige FLGO-module is het niet mogelijk om gebruik te maken van deze module aan boord van de Oceanic. Het advies aan Global Seatrade is te wachten totdat Marad 5 op de markt komt, in dit vernieuwde programma komt ook een geheel nieuwe FLGO-module. De punten waar de huidige FLGO-module tekort schiet, worden doorgespeeld naar het bedrijf Marasoft, waar zij hun voordeel mee kunnen doen.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingMaritiem Officier
InstituutDe Ruyter Academie
PartnersGlobal Seatrade, Yerseke
Gepubliceerd in
Datum2015-08-28
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk