De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Les possibilités d'introduction des chaussures Hirica dans le marché Européenne/De mogelijkheden voor de schoenen van Hirica m.b.t. de toetreding op Europese markt

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Les possibilités d'introduction des chaussures Hirica dans le marché Européenne/De mogelijkheden voor de schoenen van Hirica m.b.t. de toetreding op Europese markt

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De Europese schoenproductie is de afgelopen jaren aanzienlijk gedaald, de Aziatische productie daarentegen is flink gestegen. De wereldwijde schoenproductie is met 1/3 gestegen gedurende de afgelopen 10 jaar tot 14 miljard paar in 2005. Op dit moment vindt 75% van de productie plaats in Azie.
Deze bedrijven veroveren steeds meer de wereldmarkten met hun goedkope producten dankzij sschaalvoordeel en lage personeelskosten. Deze trend veroorzaakt veel problemen voor de europese fabrikanten, die vaak ook kwalitatief betere producten levren, maar niet het hoofd kunnen bieden aan de lage prijzen.
Dit vorm ook een probleem voor Hirca, het aantal verkochte paar schoenen is aanzienlijk gedaald de laatste jaren in Frankrijk. Daarom wil het bedrijf kijken of er exportmoogelijkheden zijn om zo hun markt internationaal uit te breiden.
Het doel van mijn stage was om te onderzoeken welke landen het interessantst zijn om te exporteren en een eventueel internationaal klantenbestand te creeren.
Voor dit onderzoek heb ik een landenselectiemodel toegepast om te kijken welke landen het meest geschikt zijn. Door middel van een filtersysteem heb ik enkele landen geelimineerd en vervolgens de overgebleven landen geranschikt van minst naar meest interessant. De criteria die hiervoor zijn gebruikt waren eerst algemene economische criteria, zoals hoeveel procent van de doelgroep aanwezig was in een bepaald land. Daarna criteria specifiek m.b.t. de schoenenmarkt, dus de productie, consumptie, distributiekanalen en internationale handel. Aan de hand van een beoordelingsschema hen ik de conclusie getrokken dat Belgie en Zwitserland het meest interessant zijn om naar te exporteren.
Ik heb vele importeurs in de verschillende landen gecontacteerd, maar helaas is de tendens in de schoenenmarkt erg negatief. Er is te weinig vraag, of men wil alleen uit Oost-europese of Aziatische landen importeren en hierbij speelt de prijs natuurlijk de hoofdrol.
Uiteindelijk kon ik concluderen dat deze markt zoals vele anderen steeds meer overheest wordt door producten uit Aziatische landen en daarom heb ik enkele aanbevelingen gedaan om deze concurrentie het hoofd te bieden, zoals fuseren of productie verplaatsen naar lageloon-landen.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingInternational Business & Languages
InstituutScaldis Academy
PartnersHirica S.A.
Gepubliceerd in
Datum2008-07-01
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk