De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Zeeuwse streekproducten; een belevenis op zich!

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Zeeuwse streekproducten; een belevenis op zich!

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Stichting Lekker Regionaal Product is een stichting met een groot netwerk van producenten en ondernemers die zich inzet voor de bekendheid van streekproducten in Zeeland, West-Brabant en Goeree-Overflakkee. Streekproducten spelen een grote rol bij het keuzeproces van de toerist om in een bepaalde regio op vakantie te gaan en dragen bij aan de marketing van een regio. Het aanbod van streekproducten in de horeca is echter niet aangepast aan de vraag van de toerist. Door meer in te spelen op de behoeften van de toerist zal de beleving van de toerist versterkt worden. De vraag is dan ook "Op welke manier kunnen horecaondernemers met streekproducten die aansluiten bij de Zeeuwse identiteit en weinig gebruikt worden in de horeca inspelen op de beleving van de toerist?"
In het theoretisch kader is gebleken dat er veel onduidelijkheid is over de definitie van streekproducten. Tijdens het empirische onderzoek is door middel van achttien interviews met horecaondernemers een definitie van streekproducten samengesteld. Vervolgens is er onderzocht welke producten weinig gebruikt worden door de horecaondernemers maar wel passen bij de identiteit van Zeeland en de beleving van de toerist. Hieruit is een lijst met negen producten ontstaan, namelijk: zwarte bessen, gekleurde wortelen, zeekool, lamsvlees, harder, bot, bruine bonen, Thoolse aardappelen en paling. De producenten van deze negen producten zijn vervolgens geïnterviewd over gebruikswijzen, distributie en het verhaal achter het product. Daarna is er door middel van deskresearch onderzocht hoe horecaondernemers deze negen producten aan kunnen bieden aan de gast, hierbij gaat het zowel om bereidingswijzen als bij evenementen, decoratie, kookworkshops, arrangementen, storytelling, streekgerechten en thema menu's. Op storytelling wordt vervolgens dieper ingegaan door voorbeelden te noemen voor een praktische toepassing van storytelling in de praktijk, omdat uit het onderzoek gebleken is dat storytelling een grote rol speelt bij de beleving van toeristen. Storytelling kan toegepast worden op placemats, schilderijen, voordrachten tijdens een themadiner/evenement en op alle manieren in de uitstraling zoals bedrijfskleding waar het verhaal in terug komt of visitekaartjes. Het is dan ook erg belangrijk dat het verhaal consequent wordt doorgevoerd. Als laatste is er gekeken of het raadzaam is om een keurmerk in te voeren voor streekproducten. Er is uit het theoretisch kader al gebleken dat er voor en tegenstanders voor een keurmerk zijn. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat voornamelijk de toegankelijkheid van een keurmerk in Zeeland lastig te waarborgen is. Als de richtlijnen van Erkend Streekproduct worden aangehouden komen lang niet alle producten die Stichting Lekker Regionaal Product als streekproduct ziet in aanmerking voor een keurmerk. Hierdoor is het raadzaam om als Lekker Regionaal Product op dit moment geen keurmerk in te voeren voor streekproducten in Zeeland maar verder onderzoek te doen naar hoe de toegankelijkheid van het keurmerk in Zeeland vergroot kan worden, en zich voorlopig te richten op de promotie van streekproducten. Er kan naar aanleiding van dit onderzoek geconcludeerd worden dat de beleving van de toerist versterkt kan worden door de toerist verschillende soorten belevenissen mee te laten maken door het inzetten van streekproducten bij evenementen, arrangementen, kookworkshops, themadiners en het toepassen van storytelling. Het is dan ook aan te raden om zelf een evenement te organiseren waarbij storytelling wordt gebruikt als voorbeeld voor de horecaondernemers. Ook een workshop organiseren waarbij marketing en storytelling centraal staan is raadzaam. Daarnaast wordt er aangeraden om een duidelijke definitie te plaatsen van een streekproduct op de website van Lekker Regionaal Product om discussies te voorkomen. Consumenten en horecaondernemers laten zien welke producten er verkrijgbaar zijn en op welke plaats deze producten verkrijgbaar zijn is ook erg belangrijk, net als ondernemers en consumenten te laten inzien dat streekproducten niet per se duurder zijn dan reguliere producten. Om de horecaondernemers voorbeelden aan te reiken van verschillende bereidingswijzen van de negen eerder genoemde producten kunnen er receptenkaarten gemaakt worden van ieder genoemd product. Verder kan er ook een maandkalender opgesteld worden waarbij iedere maand één streekproduct centraal staat wat gebruikt kan worden in de horeca. Daarnaast is het van belang dat Lekker Regionaal Product aan consumenten duidelijk maakt welke activiteiten er wanneer plaatsvinden.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingVitaliteitsmanagement & Toerisme
InstituutScaldis Academy
PartnersStichting Lekker Regionaal Product
Gepubliceerd in
Datum2013-07-02
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk