De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De kracht van digitaal

Rechten: Alle rechten voorbehouden

De kracht van digitaal

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Bureau Jeugdzorg Zeeland is waarschijnlijk één van de weinige organisaties die niet actief is op social media. De medewerkers vroegen zich af wanneer zij met social media kunnen gaan werken. Omdat er op dit moment geen duidelijke richtlijnen zijn voor het gebruik van social media is dit voor de medewerkers niet duidelijk.

Bureau Jeugdzorg Zeeland is 2012 in gestart met het gezinsgericht werken. Hierbij is de relatie tussen de cliënt en de hulpverlener intensiever geworden dan voorheen. Deze nieuwe manier van werken kan vragen om een andere manier van communiceren.

In 2015 vindt de transitie Jeugdzorg plaats, dit houdt in dat niet langer de provincie, maar de gemeenten verantwoordelijk zijn voor de inkoop van jeugdzorg. Omdat met deze transitie de huidige Wet op Jeugdzorg vervalt, vervalt daarmee in wezen ook het bestaansrecht van Bureau Jeugdzorg Zeeland. Bureau Jeugdzorg Zeeland kan door zich meer zichtbaar te maken bij de gemeenten laten zien wat de organisatie in huis heeft. Dit zou onder andere door middel van social media kunnen.

Deze drie zaken zijn de aanleiding voor het onderzoek. Om het onderzoek breder te trekken dan alleen social media, is de uiteindelijke onderzoeksvraag: ‘Hoe kan een digitale communicatiestrategie effectief bijdragen aan de hulpverlening van Bureau Jeugdzorg Zeeland?

Om de onderzoeksvraag te beantwoorden zijn er semigestructureerde interviews gehouden met cliënten en gezinsmanagers van BJZ. In deze interviews is gevraagd naar de houding ten opzichte digitale communicatie en de wensen betreft digitale communicatie en Bureau Jeugdzorg Zeeland. Verder is er gebuik gemaakt van best practices, die dienen als praktijkvoorbeelden van de inzet van digitale communicatie in de hulpverlening en eerder uitgevoerde onderzoeken van Bureau Jeugdzorg Zeeland.

Uit de interviews met de gezinsmanagers is gebleken dat zij graag gebruik maken van digitale communicatie in het contact met de cliënt, maar dat het in balans moet zijn met de reguliere, face-to-face contactmomenten. Het gebruik van een online gezinsplan wordt positief beoordeeld en het gebruik van Skype is voor veel gezinsmanagers een wens.

Volgens de cliënten van Bureau Jeugdzorg Zeeland is het contact nu goed. Toch blijkt dat een online gezinsplan bij de meeste cliënten gewenst is, om zo zelf te zien wat er in het gezinsplan staat. Ook het gebruik van een toepassing als Skype lijkt de meeste cliënten handig om te gebruiken in het contact met Bureau Jeugdzorg Zeeland.

Aan de hand van deze resultaten en de best practices en de onderzoeken van Bureau Jeugdzorg Zeeland, is de conclusie getrokken dat een digitale communicatiestrategie effectief kan bijdragen aan de hulpverlening van Bureau Jeugdzorg Zeeland. Door meer contactmomenten tussendoor is er meer controle op een gezin, wat kan bijdragen aan het organisatiedoel: ieder kind veilig.

Er zijn verschillende aanbevelingen geschreven waarin staat hoe digitale communicatie hieraan kan bijdragen. Een belangrijke aanbeveling is het inzetten van een online gezinsplan. Zodat het gezin en de gezinsmanager ten alle tijden het plan kunnen inkijken en op de hoogte zijn van de ontwikkeling van het gezin.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingCommunicatie
InstituutAcademie voor Economie & Management
PartnersBureau Jeugdzorg Zeeland
Gepubliceerd in
Datum2014-07-07
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk