De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Regionaliseren is zilver, communiceren is goud!

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Regionaliseren is zilver, communiceren is goud!

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoeksrapport gaat in op de organisatie van communicatie voor het project 'regionaliseren van de brandweer'. Door middel van onderzoek is getracht een inzicht te verkrijgen in hoe de communicatie rondom het regionaliseren van de brandweer georganiseerd kan worden. Het regionaliseren van de brandweer is een onderdeel, een eis / basisniveau, van het oprichten van de Veiligheidsregio Zeeland.

Voor Zeeland houdt het regionaliseren van de brandweer in dat de huidige 12 brandweerkorpsen en het regionaal kantoor samengaan in één nieuwe organisatie: Brandweer Zeeland.

Bij de verschillende brandweerorganisaties in Zeeland werken in totaal ongeveer 1620 medewerkers, zowel beroeps als vrijwilligers. Om een antwoord te krijgen op de vraag hoe de communicatie over het project georganiseerd kan worden, zijn er binnen de brandweer in Zeeland in totaal 26 interviews afgenomen met verschillende medewerkers van de brandweer. Verder zijn de regio's Zuid-Limburg en Zuid-Oost Brabant bezocht om te kijken hoe zij invulling geven aan communicatie rondom de regionalisering van de brandweer.

Het antwoord op de vraag: Hoe kan de communicatie, met de interne doelgroepen van de brandweer in Zeeland, voor het deelproject 'van 13x1 naar 1x13' georganiseerd worden? luidt:
De communicatie met de interne doelgroepen van de brandweer in Zeeland voor het project 'van 13x1 naar 1x13' kan georganiseerd worden met behulp van een communicatieplan, dat als strategisch instrument een geïntegreerd onderdeel zal zijn van het projectplan.

Naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek kunnen aanbevelingen gegeven worden om de communicatie te organiseren. Hieronder volgt een overzicht van de meest belangrijke aanbevelingen:
- Er wordt een communicatieplan geschreven hoe communicatie als strategisch instrument voor het project georganiseerd en ingezet kan worden.
- Tijdens een RMO (Regionaal Management Overleg) zal 'communicatie' als vast punt op de agenda verschijnen.
- Een communicatiemedewerker wordt aangetrokken om de Brandweer Zeeland te ondersteunen en adviseren in haar taak om te communiceren met de medewerkers. Voorlopig op basis van het project, maar het verdient de aanbeveling om in de toekomst de rol van communicatie in de nieuwe brandweerorganisatie onder de loep te nemen.
- De kennis over het project moet bij iedereen zo veel mogelijk op een gelijk niveau zijn. Communicatie kan ingezet worden als instrument om het gewenste kennisniveau te bereiken.
- De informatievoorziening wordt op peil gehouden door een projectnieuwsbrief. Deze projectnieuwsbrief voorziet alle medewerkers van achtergrondinformatie over het project en zorgt tegelijkertijd voor een klein stukje binding met de nieuwe organisatie.
- De inhoud van de communicatieboodschap zal worden toegespitst op de drie verschillende doelgroepen.
- Bij de vrijwilligers wordt in de communicatie de nadruk gelegd op de rol van de vrijwilliger.
- Voor de beroeps zullen er bijeenkomsten worden georganiseerd per kring waarin men de gelegenheid krijgt om hun 'zorg' te uiten, zoals de zorg voor het verlies van de eigen positie, of de zorg om hun Persoonlijk Opleidingsplan in rook te zien opgaan.
- De rol die communicatie moet vervullen is prikkelen, confronteren en activeren.
- Voor de commandanten zal een communicatieprotocol geschreven worden, dat handvatten moet bieden om te communiceren.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingCommunicatie
InstituutAcademie voor Economie & Management
PartnersProjectbureau Zeeuwse Veiligheidsregio
Gepubliceerd in
Datum2006-06-26
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk