De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Werving van gespecialiseerde seizoenskrachten bij ANWB Lyon

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Werving van gespecialiseerde seizoenskrachten bij ANWB Lyon

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het bedrijf ANWB heeft steunpunten in het buitenland waar voertuighulp en personenhulp aangeboden wordt. Het steunpunt in Frankrijk, dat vlakbij Lyon gelegen is, heeft tegenwoordig zo'n 100 extra werknemers nodig gedurende de zomer. In het verleden konden zij meeliften op de werving van ANWB Nederland, maar door de hoeveelheid benodigde seizoenskrachten is dit niet meer mogelijk. Momenteel zijn ze zelf voornamelijk aan het werven via enkele uitzendbureaus. Steunpunt Lyon wil graag weten of de huidige wervingsmethode de effectiefste methode is of dat men beter andere communicatiemiddelen kan gebruiken.

Uit onderzoek blijkt dat, bij de werving van deze seizoenskrachten, niet alleen de communicatiemiddelen zelf een belangrijke rol spelen. Deze maken het contact met het publiek, maar om mensen te prikkelen is er meer nodig.

Een onderzoek wijst uit dat studenten over het algemeen via bekenden aan een vakantiebaan komen. Een ander onderzoek, onder de huidige seizoenskrachten, toont aan dat zij voornamelijk via uitzendbureaus over steunpunt Lyon gehoord hebben. Op de tweede plaats staan wederom de bekenden.
Mond-tot-mond reclame is een niet te onderschatten communicatiemiddel, of het bedrijf dit wil of niet. Het imago van het bedrijf en de arbeidsbranche is van groot belang. Door voorlichtingen op scholen, van een leidinggevende en een voormalige seizoenskracht, kan men hier een beter beeld van vormen.
De huidige seizoenskrachten moeten ook tevreden gesteld worden. Zodra zij positief of negatief gestemd zijn, zal de buitenwereld dit van hen te horen krijgen. Aan de hand van de motivatietheorieën van Maslow en Herzberg is naar voren gekomen, dat het voor de werknemer duidelijk moet zijn dat zijn verrichtingen op de werkvloer gewaardeerd worden. Zij moeten zich goed voelen op de werkvloer en voldoende kennis van zaken hebben. Een drieweekse opleiding bereidt de seizoenskrachten voor op het werk dat zij gaan verrichten. Daarnaast moet de sollicitant ook Frans kunnen spreken. Gebleken is dat er meer Franse taalkennis nodig is dan vooraf gezegd wordt. Niet iedereen beschikt over de Franse taalkennis, die soms wel nodig is gedurende telefoongesprekken. Het bedrijf moet sollicitanten strenger testen of in de drieweekse opleiding tijd aan de Franse taal besteden. Door strenger te testen komen alleen degenen die daadwerkelijk Frans spreken in aanmerking voor de functie. Door gedurende de opleiding enige tijd aan de Franse taal te besteden, weet de werknemer beter wat hem te wachten staat. Zodra een werknemer met meer zelfvertrouwen op de werkvloer zit, zal hij beter functioneren.

Het publiek moet geprikkeld worden door de personeelsadvertentie. Uit onderzoek blijkt dat studenten voornamelijk waarde hechten aan een goede functieomschrijving en een vermelding van de door het bedrijf geregelde zaken. Zij willen graag zomerwerk in het buitenland verrichten om zelfstandiger te worden en een leuke tijd met leeftijdsgenoten door te brengen.
De huidige seizoenskrachten misten in de huidige personeeladvertentie wat informatie over de door het bedrijf geregelde zaken.
In een personeelsadvertentie voor de werving van de seizoenskrachten kan dus een selectie van positieve punten vermeld worden, waardoor de doelgroep eerder geprikkeld is.

De keuze wat betreft de communicatiemiddelen, in dit geval de uitzendbureaus, is een goede keuze. Als er via andere wegen geworven gaat worden, zal dit meer tijd van de werkgever vergen. Een idee is om bij netwerksite Hyves een extra pagina aan te maken, speciaal voor de werving. Er kan dan geadverteerd worden via Hyves, wat voordelig is en bovendien kan de doelgroep geselecteerd worden. Verder is het verstandig om contacten te leggen met scholen, zij beschikken over geschikte personen voor het uit te voeren werk.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingVitaliteitsmanagement & Toerisme
InstituutScaldis Academy
PartnersACTA, Limonest, Frankrijk
Gepubliceerd in
Datum2009-06-25
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk