De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Leerafdeling 'ouderenpsychiatrie voortgezette behandeling'

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Leerafdeling 'ouderenpsychiatrie voortgezette behandeling'

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In december 2007 is op de afdeling 'ouderenpsychiatrie voortgezette behandeling' te Emergis gestart met een leerafdeling. Het zou de start worden van de allereerste leerafdeling op deze afdeling. Naar aanleiding van dit project is het idee ontstaan om onderzoek te verrichten naar de ervaringen van de studenten en werkbegeleiders met betrekking tot hun deelname aan de leerafdeling.
Bij de start van het onderzoek is literatuuronderzoek gedaan. De literatuurstudie heeft zich hierbij o.a. gericht op de vraag wat een leerafdeling inhoudt, wat de aanleiding was tot de zoektocht naar deze nieuwe stagevorm en welke onderwijskundige ontwikkelingen eraan ten grondslag liggen.
Na een bewuste overweging tussen een aantal gevonden meetinstrumenten is in overleg met de scriptiebegeleider uiteindelijk gekozen voor een bestaand meetinstrument, welke ontwikkeld is door Calibris, het kenniscentrum voor leren in de praktijk.
De vragenlijsten zijn vervolgens onder alle studenten en werkbegeleiders van de leerafdeling verspreidt. Na een hoop pogingen om de respons te verhogen, waarbij veel tijd is verstreken, zijn uiteindelijk maar liefst 18 van de 20 vragenlijsten geretourneerd. Vervolgens zijn de hieruit gekomen resultaten verwerkt en geanalyseerd en zijn op basis daarvan conclusies getrokken en aanbevelingen gedaan.

Na afloop van het onderzoek kan geconcludeerd worden dat de leerafdeling 'ouderenpsychiatrie voortgezette behandeling' een geslaagd project is geweest. De ervaringen van de studenten en werkbegeleiders met betrekking tot hun deelname aan dit project zijn overwegend positief.

Zo werd bijvoorbeeld door een groot percentage van de werkbegeleiders het 'coachen' als een erg leerzame en leuke ervaring naar voren gebracht. Ook leverde de leerafdeling veel winst op voor de werkbegeleiders, die door de komst van de leerafdeling meer tijd over hielden voor andere zaken, waardoor zij een groei in hun persoonlijke ontwikkeling door konden maken. Tevens zorgde de komst van de studenten voor een nieuwe frisse kijk op zaken. De studenten waren juist weer erg tevreden over het hoge leerrendement en over de ruimte die er was om zelf initiatieven tot uitvoering te brengen.

Naast de positieve ervaringen zijn er ook een aantal 'minder positieve' ervaringen uit het onderzoek naar voren gekomen. Zo kwam o.a. uit het onderzoek naar voren dat veel werkbegeleiders de groep studenten veel te groot vond. Tevens werd aangegeven dat het inwerken en begeleiden van de studenten evenals het houden van overzicht erg vermoeiend en intensief was. De studenten waren juist weer niet zo tevreden over de vele onduidelijkheden ten aanzien van de leerafdeling, die zich voornamelijk in het begin van de stage voordeden.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingVerpleegkunde
InstituutAcademie voor Zorg & Welzijn
PartnersHogeschool Zeeland, Vlissingen
Gepubliceerd in
Datum2009-03-25
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk