Brandweerkazerne te Etten-Leur
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Brandweerkazerne te Etten-Leur
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Dit rapport gaat over de nieuw te bouwen Brandweer kazerne in Etten-Leur. Het gebouw moet voldoen aan alle huidige eisen en regelgevingen.
Het gebouw bestaat uit twee gedeeltes, het gedeelte op de beganegrond (laagbouw) staat evenwijdig aan de weg. De verdieping (tube) staat hier haaks op. In de laagbouw is de entree, stallingruimte, werkplaatsen en een wijkteamruimte. Op de verdieping bevinden zich de kantoren en de kantine.
De indeling van het gebouw voldoet aan de richtlijnen van de brandweer, het Bouwbesluit en het programma van eisen. Belangrijk hierbij is de vrijehoogte in de stallingruimte van 4,25meter. Dit is de minimale maat zodat de brandweerauto's gemakkelijk in de garage kunnen. Ook zijn dan de overheaddeuren van belang dat deze ook een vrije hoogte hebben van 4,25 meter. De breedte van de deuren is 4 meter.
De constructie van de tube bestaat uit 2 rijen van elk 8 prefab beton kolommen die momentvast verbonden zijn op de fundering. Op deze kolommen staat de verdieping, deze is gemaakt van prefab betonnen wanden en vloeren.
De constructie van de laagbouw bestaat uit een staalskelet, hierbij zorgen windeverbanden voor de stabiliteit.
De materialen die in het project zijn toegepast zijn om verschillende redenen gekozen. De gevel van de laagbouw bestaat uit HSB-elementen met keramische gevelbekleding, dit heb ik gekozen uit studieoverwegingen. De gevel van de tube bestaat uit stalen damwandprofielen, dit heeft de architect zo ontworpen dat het een brandslang voor moet stellen. De gevel van het trappenhuis bestaat uit glazen U-profielen, deze profielen passen in elkaar en zo ontstaat een glazen wand.
In het gebouw zijn twee soorten technische installaties aanwezig. De bouwkundige installaties en de brandweer gerichte installaties. De verwarming van het gebouw gebeurt dmv een HR ketel, de ventilatie gebeurt door mechanische toe- en afvoer. In het gebouw zijn dus ook nog enkele brandweer gerichte installaties aanwezig er is een compressorruimte die voor lucht zorgt voor de adembescherming. Ook zijn er nog verschillende aansluitpunten en afzuigpunten in de stallingruimte voor de brandweerwagens.
De buitenschil van het gebouw heeft een Rc-waarde van minimaal 3,14. De minimum eis die hier gehaald moet worden is 2,5. Het gebouw heeft een EPU van 1,41 de maximale waarde die hier gehaald mag worden is 1,50. Het gebouw voldoet aan de bouwfysische eisen die gesteld worden.
Het gebouw is opgedeeld in 4 brandcompartimenten. De scheiding tussen deze compartimenten moet 60minuten brandwerend zijn. Één brandcompartiment is opgedeeld in twee rookcompartimenten, de scheiding tussen deze compartimenten moet 30minuten brandwerend zijn. De betonnen draagconstructie van de tube moet 90minuten brandwerend zijn, de staalconstructie van de laagbouw moet 30minuten brandwerend zijn.
Voor de betonconstructie van de tube is een werkplan waarin precies omschreven is hoe de constructie geplaatst gaat worden. De tijdsduur van het plaatsen van de betonconstructie is 7 werkdagen.
De totale kosten van het gebouw heb ik begroot op 1.754.612,28 incl. BTW. Dit komt neer op 1.478,19 per m². Het gebouw kan volgens de planning in 151 werkbare werkdagen gebouwd worden.

Organisatie | HZ University of Applied Sciences |
Opleiding | Bouwkunde |
Instituut | Academie voor Technologie & Innovatie |
Partners | Hogeschool Zeeland, Vlissingen |
Datum | 2006-06-29 |
Type | Bachelorscriptie |
Taal | Nederlands |