De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het meten van leereffecten

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Het meten van leereffecten

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoek is gericht op het meten van leereffecten die optreden bij werkplekleren, en welke factoren dit beïnvloeden, in opdracht van de Smart Services Boulevard. De Smart Services Boulevard is een organisatie die project faciliteert waar studenten worden gekoppeld aan bedrijven, een High Performance Incubator project. Het doel van een dergelijk project is een verandering of innovatie teweeg brengen, om zo de concurrentiekracht te verhogen van een organisatie.

De Smart Services Boulevard wilt dit veranderproces in kaart brengen, in hoeverre is er een leereffect opgetreden bij een cliënt-organisatie tijdens een HPI project? Bedrijven ondervinden dit leerproces veelal niet bewust, echter door de opgetreden leereffecten inzichtelijk te maken, krijgt de cliënt-organisatie een beter beeld van de minder tastbare rendementen van een HPI project.
Naar het meten van leereffecten van organisaties is relatief weinig onderzoek gedaan. Het doel van dit onderzoek was een model opzetten, waarmee leereffecten gemeten kunnen worden.

Om dit te kunnen verwezenlijken is er gekozen voor een literatuurstudie en een kwalitatief onderzoek, door middel van ongestructureerde interviews zijn een drietal cliënt-organisaties ondervraagd, eveneens is er een interview afgenomen bij iemand met veel ervaring op het gebied van werkplekleren. De nadruk lag op een inductief onderzoek, wat inhoudt dat er niet veel informatie beschikbaar is, en theorieën gevormd moeten worden.

De meest opvallende resultaten van dit onderzoek waren, dat er veel vraag is naar een dergelijke methodiek om leereffecten te meten. Daarnaast bleek dat de geïnterviewde al actief bezig zijn met leerprocessen binnen de organisatie, echter mistte ze de kennis en kunde om hier vorm aan te geven.

Het resultaat van dit onderzoek is een methodiek die ontwikkelt is, waar leereffecten gemeten worden op drie elementen. Een leereffect is namelijk niet alleen te koppelen aan het rendement wat het oplevert, maar ook aan de bereidheid tot leren van de organisatie en de factoren die werkplekleren beïnvloeden. Deze methodiek zal verder uitgewerkt moeten worden, en tevens getoetst moeten worden.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingHuman Resource Management
InstituutAcademie voor Economie & Management
PartnersSmart Services Boulevard, Vlissingen
Gepubliceerd in
Datum2011-07-01
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk