De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Assetmanagement

Wat is de beste methodiek om risicogestuurd assetmanagement uit te voeren voor het areaal aan steigers van North Sea Port?

Rechten:

Assetmanagement

Wat is de beste methodiek om risicogestuurd assetmanagement uit te voeren voor het areaal aan steigers van North Sea Port?

Rechten:

Samenvatting

Dit onderzoeksrapport is opgesteld in opdracht van het havenbedrijf North Sea Port, Terneuzen. Zij beheert een groot areaal aan steigers dat onderhouden moet worden om de levensduur ervan zo lang mogelijk uit te rekken. De wens is om dit te doen via risicobeheersing om te zorgen voor een specificatie, regulatie en controle van het onderhoud.

Vanuit deze wens is de hoofdvraag van dit onderzoek gevorm als zijnde:
“Wat is de beste methodiek om risicogestuurd assetmanagement uit te voeren voor het areaal aan steigers van North Sea Port?”
Het onderzoek is uitgevoerd middels het analyseren van bestaande theorieën rond risicobeheersing en het implementeren van analytische beschouwingen tussen meerdere experts van North Sea Port.
Deze methode is vervolgens getoetst op een steiger met een hoog risicoprofiel, zodat de meest cruciale scenario’s naar voren komen om een gewaarborgde aanbeveling te geven.

De belangrijkste resultaten uit het onderzoek zijn:
- De steiger met het hoogste risicoprofiel is de steiger van Oiltanking in de Braakmanhaven.
- De bedrijfswaardenmatrix is gespecificeerd om de kernwaarden te toetsen op steigers.
- De risicoanalyse middels een FMECA, biedt de gewenste uitwerking om een aanzet tot een risicogestuurd onderhoudsplan te vormen.
- De combinatie van coaten en verzinken is de beste onderhoudsmethode om corrosie van staal tegen te gaan.

Uit deze resultaten kan geconcludeerd worden dat een analyse op basis van risico’s op elementniveau een geschikte methode is om risicogestuurd assetmanagement uit te voeren voor het areaal aan steigers van North Sea Port.
Aan North Sea Port wordt aangeraden om enkele vervolgonderzoeken uit te voeren, zodat bepaalde elementen uit dit rapport kunnen worden versterkt of om ze nader uit te lichten. Voornamelijk kan dit door de risicoklassificering te specificeren naar kernwaarden in plaats van de uitgevoerde quickscan. Ook is het relevant om in de faalanalyse een sterker criterium op basis van ‘huidige conditie’ terug te laten komen. Ook wordt aangeraden om bij een vervolgonderzoek of nadere uitvoering van de conclusie de haalbaarheid van een onderhoudsplan te toetsen. Dit is nu gedaan middels enkele, veelvoorkomende maatregelen, terwijl het noodzakelijk wordt geacht om hier een
meer gedegen en uitgebreider onderzoek naar te doen.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingCiviele Techniek
AfdelingDomein Technology, Water & Environment
PartnerNorth Sea Port Netherlands N.V., Terneuzen
Datum2022-07-04
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk