De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De relatie tussen de economische crisis en debiteurenbeheer

Rechten: Alle rechten voorbehouden

De relatie tussen de economische crisis en debiteurenbeheer

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Door de kredietcrisis is Europa in de economische crisis geraakt. Deze economische crisis is de veroorzaker van de recessie in Nederland. De Nederlandse regering moet de broekriem aantrekken en komt met allerlei bezuinigingen en maatregelen die voor een deel van de bevolking voor lastenverzwaring en inkomstendaling zorgen. Veel bedrijven en particulieren komen hierdoor in financiële problemen. In Nederland leveren de meeste bedrijven goederen en diensten op rekening, waardoor debiteuren ontstaan. Door de toenemende financiële problemen bij afnemers is het mogelijk dat de kans op wanbetaling toeneemt. Dit is dan ook de aanleiding van het onderzoek.

Om het debiteurenbeheer in goede banen te leiden, bestaat er een proces dat gevolgd kan worden. Dit proces bestaat uit drie fasen waarin onderwerpen aan bod komen als kredietwaardigheid van klanten, juridische elementen, cijfermatige verantwoording, betalingscultuur en incasseren. Bij de cijfermatige verantwoording valt te denken aan boekhouding, kosten en stuurvariabelen. Ook bij het incasseren van vorderingen komen meerdere onderwerpen kijken zoals: betalingsherinneringen, aanmanen, sommeren en wettelijke regelingen voor schulden.

Door middel van een selecte steekproef zijn er een viertal bedrijven geselecteerd waar het onderzoek op uitgevoerd is. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat drie van de bedrijven na de kredietcrisis een aanpassing in het beleid hebben doorgevoerd om zich in te dekken tegen de risico's van een eventuele volgende crisis. Alleen bedrijf A heeft geen beleidsveranderingen doorgevoerd omdat zij al zeer uitgebreide procedures heeft wat betreft debiteurenbeheer.

Uit het cijfermatige deel van het onderzoek is gebleken dat alleen bedrijf B niets gemerkt heeft van de kredietcrisis. Alle andere bedrijven kregen te kampen met omzetdaling en slechter betaalgedrag van klanten. Bedrijf D kreeg zelfs een verlies te verwerken. Er kan dus wel gezegd worden dat het betaalgedrag van klanten, en dus het debiteurenbeheer, beïnvloed worden door crisis.

Aan het eind van het onderzoek zijn er voor ieder bedrijf aanbevelingen geformuleerd. Bedrijf A zou het debiteurenbeheer kunnen verbeteren door eerder stappen te ondernemen bij wanbetaling. Ook zouden ze 1 fulltime medewerker op het debiteurenbeheer kunnen plaatsen in plaats van 3 parttime medewerkers voor meer overzicht en duidelijkheid. Bedrijf B had geen last van de kredietcrisis, maar het zou toch verstandig zijn om meer met vaste procedures te werken voor het geval dat er wel problemen ontstaan. Verder is een betere scheiding tussen zakelijke en privé uitgaven beter voor het bedrijf. Momenteel staat er een negatief eigen vermogen op de balans door te hoge privé opnamen, dit betekent dat er dus geen kapitaal is. Bedrijf C heeft weinig last gehad van de kredietcrisis. Ze zouden sneller kunnen aanmanen om zo de krediettermijn te verbeteren. Bedrijf D heeft al een stap in de goed richting gezet door de aanschaf van nieuwe programmatuur. Een vaste procedure en planning wat betreft de aanmaningen kan een nog grotere verbetering teweeg brengen.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingBedrijfseconomie
InstituutAcademie voor Economie & Management
Gepubliceerd in
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk