De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Productivity with a capital P!

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Productivity with a capital P!

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Spavarin profileert zichzelf als cityspa en is onderdeel van het vijf-sterren Hotel en Restaurant Savarin. Spavarin is een kleinschalig wellnesscomplex met een beperkt, maar compleet aanbod van faciliteiten en behandelingen. Spavarin is toegankelijk voor zowel hotelgasten als externe gasten.

Het uiteindelijke doel van dit afstudeeronderzoek was het vinden van een antwoord op de onderzoeksvraag: Hoe kan Spavarin nieuwe doelgroepen aantrekken voor de doordeweekse dagen en daarmee de exploitatie verbeteren en hoe kan een beloningssysteem daaraan bijdragen?
Deze onderzoeksvraag is verdeeld in vier deelvragen.

Per deelvraag zijn er diverse onderzoeksmethoden gebruikt, om een goed antwoord te verkrijgen op de vraag. Allereerst is begonnen met het uitvoeren van deskresearch en het houden van interviews met medewerkers van Savarin. Vervolgens is verder gegaan met het houden van een brainstormsessie, gevolgd door focusgroepinterviews. Op basis van de resultaten van het onderzoek is een beloningssysteem ontwikkeld en geïmplementeerd. Dit systeem is geëvalueerd aan de hand van schriftelijke evaluatie-interviews. Ten slotte is deskresearch gedaan naar mogelijk potentiële doelgroepen en zijn er interviews met gasten gehouden.

De resultaten laten zien dat Hotel Savarin op de doordeweekse dagen hoofdzakelijk business gasten aantrekt. Deze gast maakt minder gebruik van de wellnessfaciliteiten dan de leisure gasten in het weekend. Daarnaast wordt aangegeven dat de etiquette, normen en waarden niet altijd helemaal in orde zijn bij de leerlingen die stage lopen bij Spavarin. De evaluaties van het beloningsysteem laten zien, dat het systeem een positieve bijdrage levert aan de productiviteit en de motivatie van de leerlingen. Spavarin is gegroeid in een jaar tijd, dit is mede veroorzaakt door promotie en acties als Groupon. Doelgroepen waar eventueel op gefocust kan worden, zijn mensen uit de regio (uit diverse wijken) die terugkomen voor een behandeling. Daarnaast ook de omliggende bedrijventerreinen. Mogelijkheden om deze doelgroepen te bereiken zijn: het organiseren van open dagen, een vitaliteitsdag organiseren of gasten uit Rijswijk inzetten als ambassadeurs. Andere mogelijkheden tot verbetering van het serviceniveau van Spavarin zijn: het aannemen van een spamanager, inzetten van een bedieningsmedewerker, de lounge-area vergroten en up to date houden van communicatiemiddelen.

Om de aantrekkingskracht van doordeweekse dagen ten opzichte van de weekenddagen te vergroten kunnen gerichte acties worden ingezet, met gebruik making van revenue management. Inspelen op herhalingsbezoeken is hierbij ook van belang.

Andere aanbevelingen die zijn gegeven in deze afstudeerscriptie: het combineren van business meetings met wellness, het boekingssysteem XPlan beter benutten, de arrangementen vernieuwen, Groupon deals enkel toestaan op de doordeweekse dagen of een supplement berekenen voor de weekenddagen. Transparant communiceren met de leerlingen is ook belangrijk. Inspelen op de trend gezondheid en hierbij een detox midweek ontwikkelen en aanbieden is ook een aanbeveling. Ten slotte is vervolgonderzoek geadviseerd.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingVitaliteitsmanagement & Toerisme
InstituutScaldis Academy
PartnersRestaurant, Hotel & Spa Savarin, Spavarin
Gepubliceerd in
Datum2014-07-01
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk