De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het stimuleren van dagvergaderingen in Golden Tulip Strandhotel Westduin

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Het stimuleren van dagvergaderingen in Golden Tulip Strandhotel Westduin

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Golden Tulip Strandhotel Westduin is onderdeel van de franchiseorganisatie Golden Tulip Hotels, Inns & Resorts. Het strandhotel wordt op werkdagen vooral bezocht door zakelijke gasten en in het weekend door leisure gasten. Golden Tulip Strandhotel Westduin beschikt over negen vergaderzalen en is gecertificeerd als 4 hamer vergaderlocatie volgens de nationale congres- en vergaderclassificatie. De laatste jaren ondervindt het hotel echter een terugloop in het aantal boekingen van dagvergaderingen. Om dit probleem te onderzoeken is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Op welke manier kan Golden Tulip Strandhotel Westduin de boekingen van dagvergaderingen stimuleren? Deze centrale vraag wordt beantwoord aan de hand van deelvragen die mede door het theoretisch kader zijn opgesteld:
1. In hoeverre speelt de recessie een rol in de terugloop van het aantal dagvergaderingen binnen Golden Tulip Strandhotel Westduin?
2. Welke vergaderkenmerken zijn voor de lokale vergadermarkt bepalend voor een goede vergadering?
3. Wat is de trend of de ontwikkeling op het gebied van de (inter)nationale vergadermarkt?
4. In hoeverre reflecteren de internationale trends en ontwikkelingen zich op de lokale situatie van Golden Tulip Strandhotel Westduin?
5. Hoe kunnen herhalingsbezoeken gestimuleerd worden?

Het aantal vergaderingen van de lokale vergadermarkt neemt niet af in tijden van recessie. Van de respondenten die de economische recessie een kleine tot geen rol vinden spelen, verwacht het merendeel dat het gebruik van externe vergaderlocaties gelijk blijft. De locatie van de vergaderruimte blijkt een prominent aspect te zijn bij het boeken van een vergadering. De verschuiving naar de telefoon-, video- en webconferenties is één van de belangrijkste trends op dit moment en de meerderheid van de respondenten maakt hier al gebruik van. Om loyaliteit te creëren kan gebruik gemaakt worden van het verstrekken van korting. De respondenten blijken gevoelig te zijn voor directe win-win situaties. Tevens kan een open dag meer loyaliteit opleveren. Een open dag kan zorgen voor mond-tot-mond reclame en dit kan leiden tot een stijging van het aantal dagvergaderingen binnen Golden Tulip Strandhotel Westduin. Met behulp van deze informatie kan Golden Tulip Strandhotel Westduin gebruik maken van onderstaande aanbevelingen om de boekingen van dagvergaderingen te stimuleren:
- Een vergaderzaal met videoconferentie aanbieden.
- Buiten vergaderruimtes creëren.
- Een nieuwsbrief verzenden naar (potentiële) vergadergasten.
- Een open dag organiseren voor de zakelijke markt.
- Directe korting verstrekken wanneer gasten meerdere vergaderingen boeken.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingVitaliteitsmanagement & Toerisme
InstituutScaldis Academy
PartnersGolden Tulip Strandhotel Westduin, Westkapelle
Gepubliceerd in
Datum2013-07-02
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk