De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Grenzeloos gastvrij

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Grenzeloos gastvrij

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Zeeland wordt steeds populairder onder de Franse toerist. Hotel Arneville is echter nog niet actief genoeg bezig met het werven van deze potentiële gast voor wie Zeeland makkelijk te bereiken is. Als gevolg van deze passieve benadering krijgt het hotel te maken met overcapaciteit wat leidt tot een achterblijvende winst voor Amadore. Dit onderzoek heeft meer informatie over de Franse toerist achterhaald die uiteindelijk gebruikt kan worden door Hotel Arneville om een Plan van Aanpak te schrijven dat meer Franstalige gasten aan het hotel zal binden. Deze informatie die verkregen is door middel van de centrale vraag ‘Welke kenmerken zijn typerend voor de Franse leisurehotelgast die in Zeeland verblijft?’ draagt dus bij aan het vergroten van de kamerbezetting van het hotel.

Om dit onderzoek uit te voeren is de mixed methods methode gebruikt welke kwalitatief en kwantitatief onderzoek combineert. Het kwalitatieve gedeelte bestaat uit het interview dat gehouden is onder de Franse leisuregast van Hotel Arneville en het kwantitatieve gedeelte bestaat uit de enquête die gehouden is onder deze gast. De in het theoretisch kader genoemde basismotivaties, reden voor een herhalingsbezoek, interne factoren van de gast en de consumentenbehoefte in de hotelsector zijn gebruikt om de vragen van dit interview en deze enquête op te stellen. De antwoorden op deze vragen zijn opgenomen in topiclijsten. Vervolgens is op de antwoorden van het interview een inhoudsanalyse toegepast terwijl de antwoorden van de enquête geanalyseerd zijn door middel van het gebruik van tabellen en figuren.

Nadat de verschillende antwoorden geanalyseerd waren is uit het onderzoek gebleken dat de Franse leisuregast van Hotel Arneville een vakantie naar Zeeland heeft geboekt vanwege de natuur, de cultuur en de rust die deze provincie biedt. Aangezien deze motivatoren allemaal bestaan uit de gewenste kenmerken van een bestemming kan geconcludeerd worden dat deze gast bewust meer wordt aangetrokken door de pullmotivatoren van Zeeland dan door de pushmotivatoren die zij hebben. Wanneer gericht wordt gevraagd naar de 3 pullkrachten die de Franse leisuregast van Hotel Arneville motiveren om te reizen naar Zeeland worden achtereenvolgens het aanwezige cultureel erfgoed, de aanwezige natuur of gastronomische mogelijkheden en de aanwezige natuur of musea genoemd. Uit deze opsomming is gebleken deze gast alvorens het bezoeken van Zeeland geen slecht imago heeft van het culinaire aanbod van deze provincie. Verder gebruikt de zelfstandige meerderheid van de Franse leisuregast van Hotel Arneville het internet als contact- en boekingskanaal, gevolgd door een contactmoment of boeking ter plekke. Ondanks de belangrijke rol van het internet als contact- en boekingskanaal geeft deze gast aan het vakantieaanbod en de mening van andere toeristen niet of nauwelijks vergeleken te hebben alvorens zijn/haar verblijf in Hotel Arneville. Ook is gebleken dat de Franse leisuregast van Hotel Arneville flexibel is aangezien de meerderheid aangeeft 90 euro of meer over te hebben voor een nacht in een viersterrenhotel inclusief ontbijt én niet of nauwelijks een budget vastgesteld te hebben voor zijn/haar vakantie in Hotel Arneville en in Zeeland. Tot slot is uit het interview gebleken dat deze gast in eerste instantie het liefst zijn/haar praktische basisbehoeften bevredigd ziet tijdens een overnachting in een viersterrenhotel.

Social media en Arneville’s reclamebord zijn geschikte marketingtools. Verder is het verstandig dat Hotel Arneville een vervolgonderzoek doet naar de pushmotivatoren van de Franse leisuregast van het hotel dat kan leiden tot een betere afstemming met de pullmotivatoren van deze gast alsook een vervolgonderzoek in de zomerperiode dat kan leiden tot het aantrekken van meer Franse stellen met schoolgaande kinderen. Ook is het aan te raden dat alle interne factoren die van invloed zijn op de bezettingsgraad door de Franse leisuregast van Hotel Arneville een positieve beoordeling moeten krijgen alvorens het hotel added value kan leveren om deze te verhogen. De laatste aanbeveling is het toevoegen van voorzieningen door middel van het vergroten van het aantal kamers dat beschikt over een bad met douchegedeelte, het aanschaffen van contemporaine televisies en het achterhalen van de secundaire behoeften van deze gast om zo meer Franstalige gasten aan te trekken.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingInternational Business & Languages
InstituutScaldis Academy
PartnersAmadore Hotel Restaurant Arneville
Gepubliceerd in
Datum2015-06-30
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk