De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Social Cinema, de weg naar een geëngageerde doelgroep

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Social Cinema, de weg naar een geëngageerde doelgroep

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Tussen 2005 en 2009 werden er grote dalingen geconstateerd in de bioscoop-bezoeken. Zo ook bij CineCity. De voornaamste oorzaak van deze dalingen was het illegaal downloaden van films (Volkskrant, 2006). De vraag naar onderzoek over hoe bezoekers effectief bereikt kunnen worden, is door deze afvlakking gegroeid. CineCity is aanwezig op social media, maar kan geen actieve gebruiker genoemd worden. Het is van belang dat er engagement ontstaat met de doelgroep. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat online engagement leidt tot een sterker communitygevoel en hierdoor een hogere koopintentie (Koster, 2012).

Het hoofdonderwerp binnen dit onderzoek is customer engagement. Tot nu toe wordt er bij CineCity nog niet veel ondernomen op het gebied van customer engagement binnen social media. Wegens het steeds populairder worden van dit medium, zal CineCity hiermee aan de slag moeten om met de tijd mee te gaan. Waar beter te beginnen dan bij het in kaart brengen van de meest 'engagementrijke' social media content?

Om dit onderwerp goed in perspectief te brengen, zijn er vragen opgesteld. De hoofdvraag luidt ‘Welke social media content bevordert de customer engagement bij de doelgroep van CineCity?’’.

Om het antwoord te vinden op deze vraag zijn er meerdere A/B-testen gedaan op de Facebook van CineCity. Hiernaast zijn er losse experimenten gedaan met betrekking tot storytelling. Dit is onder de gehele groep respondenten verspreid, omdat er niet achterhaald moest worden welke verhaalposts customer engagement opleveren, maar of verhaalposts überhaupt postief uitpakken met betrekking tot de customer engagement.

Opvallend is dat de verhaalposts het best scoorden van alle soorten content binnen het onderzoek. De inhoud van de A/B-testen vloeit voort uit de onderzoeken en theorieën die belicht zijn in het literatuuronderzoek. Wat uit de resultaten van de A/B-testen is gebleken, is dat deze opvallend veel overeenkomen met de onderzoeken en de theorieën die aangehaald zijn in het literatuuronderzoek.

Uit het onderzoek is geconcludeerd dat CineCity nog in de beginfase van social media zit. CineCity kan geen actieve gebruiker genoemd worden en heeft weinig tot geen interactie met haar doelgroep op social media. Hiernaast is uit het onderzoek gebleken dat social media meerwaarde kan hebben voor CineCity op de punten: nieuwsverspreiding, interactie, merkbeleving en (uiteindelijk) het aantal bezoeken. De meest opvallende en onverwachte conclusie die getrokken is middels dit onderzoek, is de enorme rol die storytelling kan hebben met betrekking tot customer engagement van de doelgroep van CineCity.

Er zijn aanbevelingen gedaan naar aanleiding van het onderzoek. Deze aan-bevelingen zijn onder te verdelen in operationele en strategische aanbevelingen. Er zijn operationele aanbevelingen gedaan met betrekking tot: postvormen, posttijden, onderwerpen en tekst- en fotovormen. Naast operationele aan-bevelingen zijn er ook strategische aanbevelingen gedaan. Deze strategische aanbevelingen hebben betrekking op transparantie binnen en buiten het bedrijf en het aanbrengen van structuur met betrekking tot de communicatie en social media van CineCity. Deze laatste aanbeveling wordt onderverdeeld in twee aanbevelingen: het toewijzen van de social media aan één persoon binnen de organisatie om de communicatie zo constant en consequent mogelijk te houden en het gebruikmaken van een contentkalender.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingCommunicatie
InstituutAcademie voor Economie & Management
PartnersCineCity Vlissingen
Gepubliceerd in
Datum2015-07-06
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk