De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie
Rechten: Alle rechten voorbehouden

Kantelneus

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

BOM Engineering tegenwoordig gevestigd op de Borchwerf in Roosendaal heeft van Bruynzeel
Keukens & Kasten uit Roosendaal een vraag gekregen om een voorstel voor een zogeheten
´Kantelneus´ te maken. Het kantel mechanisme zal gebruikt worden voor het laden van
vrachtwagens met voorgeassembleerde keukens. De kantelneus moet helpen om zware keuken
onderdelen (hierna artikelen genoemd) zoals een grote ladekast, koelkast of magnetron van de
transportband op de bodem van de trailer te verplaatsen. De artikelen komen via de telescopische
transportband op heuphoogte bij de logistieke werknemer aan. Een telescopische transportband
wordt gebruikt omdat de transportband uitgeschoven wordt in de trailer van een vrachtwagen, wat
ervoor zorgt dat de werknemers geen zware lasten hoeven te verplaatsen door de gehele trailer,
enkel van de transportband op de juiste plek binnen een actieradius van een meter zetten.
Het project begon met het in kaart brengen van de situatie. Dit leidde tot de constatering dat er
geen elektrische voorziening aanwezig is voor de kantelneus. Ook kan er maar een maximaal
gewicht aan de telescopische transportband hangen. Verder moet de kantelneus nog compitabel
zijn met verschillende formaten aan artikelen en gewichten. Tijdens de ontwikkeling van het
ontwerp hadden deze eisen constante invloed op elkaar, zo had de selectie van elektrische
componenten voor het functioneren van de kantelneus invloed op de elektrische voeding. Maar
deze kabel en bijbehorende haspel moesten wel praktisch zijn, waardoor dit ook weer
veranderingen met zich mee bracht die weer invloed hadden op de mogelijke elektrische
componenten. En uiteindelijk moest alles bij elkaar sterk genoeg en niet te zwaar zijn.
Het kantelmechanisme is opgedeeld in 4 hoofdfuncties:
 Aangedreven transportsysteem
 Opklappen
 Neerkantelen
 Tegenhouden onderdeel
Het kantelen gebeurt in maximaal 5 seconden, zoals de klant wil, 2 actuatoren zullen hiervoor
zorgen, deze hebben een rem erop, dus zolang ze niet bediend worden zullen die niet bewegen.
De bediening gebeurt door een afstandsbediening met een krulsnoer. De artikelen worden voort
verplaatst op de kantelneus door een transportband met een trommelmotor als aandrijving, deze
transportband heeft dezelfde snelheid hebben als de telescopische transportband. De kantelneus
is totaal 1,4m lang en wordt opgeklapt, zodat de laaddeur nog gesloten kan worden, met 2
gasveren. Een treksluiting voorkomt dat de kantelneus ongewenst weer omlaag klapt. Om ervoor
te zorgen dat er geen artikelen van de kantelneus af glijden tijdens het kantelen moet de logistieke
medewerker een rol omhoog klappen voor het kantelen, het gaat hier over een zeer lichte
polsbeweging.
Het mechanisme wordt met bouten en moeren geassembleerd, waarbij sommige frame delen al
aan elkaar gelast zijn. De kantelneus is uiteindelijk zo ontworpen om uit elkaar te halen te zijn, zo
kan er als nodig elk onderdeel vervangen worden, de meeste aandacht hierbij lag bij de
transportband, aangezien de ervaring laat blijken dat dit vaak onderhoud nodig heeft.
Tijdens het project waren er tegenslagen, zo waren er een aantal keer geselecteerde
kooponderdelen opeens niet meer verkrijgbaar, er is bijvoorbeeld door heel Europa gezocht voor
een geschikte trommelmotor, 24Volt in gelijkstroom, dit was uiteindelijk niet haalbaar dus is er
overgeschakeld worden op 24Volt wisselstroom. Gelukkig is het wel gelukt om alles in het ontwerp
op 24Volt te laten werken. Uiteindelijk zijn deze tegenslagen allemaal overkomen en belooft het
ontwerp aan alle verwachtingen van de klant te voldoen. De ontwikkelingen van de concepten zijn
in het [Concepten rapport] terug te vinden in bijlage 4.
De klant, Bruynzeel Keukens & Kasten, heeft tot op datum van het inleveren van dit rapport nog
niet laten weten of ze ingaan op de offerte aangeboden door BOM Engineering.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingWerktuigbouwkunde
InstituutAcademie voor Technologie & Innovatie
PartnersBOM Engineering, Roosendaal
Gepubliceerd in
Datum2013-07-05
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk