De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Ontwerp lage fiets-voetgangersbrug te Oirschot

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Ontwerp lage fiets-voetgangersbrug te Oirschot

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Gemeente Oirschot is een stad gelegen in Noord- Brabant tussen Tilburg en
Eindhoven. Het centrum van de stad is gelegen aan de noordzijde van het
Wilhelminakanaal. Door de uitbreiding van de stad aan de zuidzijde van het
Wilhelminakanaal en door de herinrichting van de kanaalzone is behoefte ontstaan aan
een nieuwe verbinding voor fiets en voetverkeer over het Wilhelminakanaal. Door de
aanleg van een fiets- voetgangersbrug zal de in aanbouw zijnde wijk aan de zuidzijde
van Oirschot op loop- fietsafstand van het centrum van Oirschot komen te liggen. De
gemeente heeft als harde eis gesteld dat er een beweegbare brug moet worden
gerealiseerd. De reden hiervoor is dat het scheepvaartverkeer op het Wilhelminakanaal
na realisatie van de brug een ongehinderde doorvaart moet hebben en dat een hoge
vaste brug niet mogelijk is, is dat dit alternatief te lange op- en afritten voor dit gebied.
Ingenieursbureau Grontmij heeft ons opdracht gegeven om een constructief ontwerp te
maken en van deze lage beweegbare fiets- voetgangersbrug.
De locatie waar de nieuw aan te leggen fiets- voetgangersbrug is gepland is Oirschot.
De brug is gepland over het Wilhelminakanaal ter hoogte van het Standaardplein en
het Slingerbos. Enkele honderden meters van de locatie is een ophaalbrug aanwezig.
Aan de hand van een uitgebreid vooronderzoek is het brugtype bepaald. Aan de hand
van een Multi Criteria Analyse (MCA) is de ophaalbrug als beste alternatief naar voren
gekomen. Dit brugtype is gekozen om de volgende redenen:
• Is het goedkoopste brugalternatief.
• De bovenbouwconstructie is zodanig te ontwerpen dat de brug als visitekaartje
van de stad gebruikt kan worden.
• Het geeft samen met de al aanwezige ophaalbrug een ordelijk beeld in de
kanaalzone.
De brugconstructie bestaat uit een beweegbaar gedeelte "de ophaalbrug" en twee
aanbruggen. Het beweegbare gedeelte zal uit gewichts- en kostenoverwegingen
uitgevoerd worden in staal. De aanbruggen worden uitgevoerd als traditioneel
gewapende betonnen aanbruggen, omdat dit het goedkoopste alternatief is.
De brugdekconstructie van het beweegbare gedeelte wordt uitgevoerd als een
plaatliggerbrug met orthotrope rijvloer. Het brugdek zal worden voorzien van een
polyurethane slijtlaag.
De hameistijlen in de bovenbouwconstructie van het beweegbare gedeelte van de
brugconstructie worden uitgevoerd als taps toelopende kokervormige profielen. De
balanspriemen worden uitgevoerd als een vorkconstructie van taps toelopende
kokerprofielen. Achterin de balanspriemen worden de ballastkisten aangebracht.
De aanbruggen worden uitgevoerd als amplitudebrug van Waco-Lingen beton. De
amplitudebrug bestaat uit betonnen prefab rand- en tussenligger elementen, welke
onderling verbonden worden d.m.v. een in het werk gestorte stortstrook.
De fundering van de brugconstructie bestaat uit een tweetal landhoofden in de oevers
en twee tussenpeilers in het kanaal. Het landhoofd bestaat uit een betonnen balk met
daaronder prefab betonnen schoorpalen. De tussenpeiler bestaat uit betonnen
kokervormig profiel met daaronder prefab betonnen schoorpalen. De palen worden
uitgevoerd in 290 x 290 mm met een schoorstand van 8:1.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingCiviele Techniek
InstituutDelta Academy
PartnersGrontmij Nederland BV, de Bilt
Gepubliceerd in
Datum2009-06-30
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk