De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Zoektocht naar energie op Social Media

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Zoektocht naar energie op Social Media

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoek heeft betrekking op de Business Unit: Energie van DELTA N.V. dat een 93% marktaandeel heeft. De voornaamste doelstelling is om klanten te behouden. Om te kunnen blijven inspelen op de behoeften van de Zeeuw wil DELTA N.V. antwoord krijgen op de vragen waarom klanten op Social Media zitten en welke rol zij als organisatie daarin kan spelen. Vandaaruit is de onderzoeksvraag ontstaan:
“Hoe kunnen Social Media een rol spelen in de primaire positioneringsdoelstelling van Business Unit: Energie?”
Eerst is er onderzoek gedaan naar de organisatie. Vervolgens zijn de termen positionering, marketingcommunicatie en Social Media gedefinieerd. Hierna zijn medewerkers van het webcare team geïnterviewd om inzicht te krijgen in het huidige Social Media gebruik van DELTA N.V. Daarnaast zijn er een aantal huidige klanten die op Social Media aanwezig zijn, geïnterviewd om inzicht te krijgen in hun Social Media gebruik en beleving van de organisatie. Naast de interviews is er een Facebook analyse gemaakt waarin alle Facebook berichten van februari 2013 tot en met juli 2013 van DELTA N.V. en zijn voornaamste concurrenten zijn verwerkt.
Conclusies
Door te weinig investering in middelen en het ontbreken van duidelijk leiderschap functioneert het huidige webcare team niet. Het huidig Social Media beleid limiteert het webcare team in online persoonlijk hulp bieden aan klanten. Huidige klanten van DELTA N.V. zijn loyaal vanwege de gemeenschappelijke verbondenheid met Zeeland. Tevens is in hun beleving DELTA N.V: persoonlijk, geordend en betrouwbaar maar op Social Media nauwelijks aanwezig. De Zeeuwse bevolking zit voornamelijk op Facebook en Twitter. Facebook heeft het meest aantal dagelijkse gebruikers en geen limiet aan het aantal tekens per bericht, daarom is dit middel het aantrekkelijkste voor dialoogvorming. Het doel dat Zeeuwen hebben om op Social Media te zitten is entertainment en sociaal contact. DELTA N.V. kan hier gebruik van maken op Social Media door zich sociaal op te stellen richting de klant, persoonlijk te contacteren en entertainment berichten te plaatsen om de aandacht te behouden.
Aanbevelingen
DELTA N.V. wordt aanbevolen een professioneel webcare team aan te stellen zodat de kwaliteit van communicatie omhoog gaat. Geef het webcare team de mogelijkheid vanuit thuis werken zodat zij bereikbaar zijn voor klanten ongeacht de tijd of plaats. Verbreedt het Social Media beleid zodat de klanten persoonlijker geholpen kunnen worden. Laat Business Units samen werken en deel hun ontwikkelingen via Social Media, hierdoor betrek je mensen bij de organisatie en creëer je de beleving dat ze er onderdeel van zijn. Werk probleemvoorkomend. Creëer vaste feedbackmomenten voor het webcare team en motiveer ze door positief handelen te erkennen. Promoot de Social Media pagina’s van DELTA N.V. in advertenties, reclames en op de website. Probeer mensen te interesseren op Social Media door Entertainment gerelateerde berichten te plaatsen. Deze kunnen in combinatie met interactie en een persoonlijke referentie naar Zeeland zorgen voor meer verbondenheid met elkaar. Door deze aanbevelingen toe te passen is het mogelijk huidige klanten te laten verlangen naar meer informatie over DELTA N.V; geïnteresseerd te houden in de nieuwste ontwikkelingen en daarmee te motiveren klant te blijven.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingCommunicatie
InstituutAcademie voor Economie & Management
PartnersDelta N.V., Middelburg
Datum2014-07-07
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 27 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk