De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Project "GSM Onboard"

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Project "GSM Onboard"

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Standaardisatie en luxeproducten gaan vaak niet samen. Dit geldt ook voor het interieur in VIP vliegtuigen.
Sinds 2006 is Fokker Services B.V. (FS) bezig met het aanbieden van modificatiepakketten voor het integreren
van een VIP- interieur in Airbus A320 family-vliegtuigen2. In dit soort vliegtuigen worden ook vaak de nieuwste
systemen op het gebied van persoonlijke communicatie (connectivity) en amusement (In-Flight Entertainment
(IFE)) geïnstalleerd. Door het "customized" VIP interieur is het, zonder gedegen vooronderzoek, niet mogelijk
om een "standaard" installatiepakket voor een systeem te definiëren dat op elk zelfde type vliegtuig toegepast
kan worden.

FS wil graag een universele installatie voor dit soort systemen, die steeds opnieuw te gebruiken is met zo min
mogelijk wijzigingen, om kosten en doorlooptijd te besparen. Deze standaard installatiepakketten kunnen dan
ook als los modificatiepakket aangeboden worden.

Dit geldt ook voor de installatie van het GSM Onboard systeem van fabrikant KID/Airbus.
De standaardinstallatie die op dit moment middels een Service Bulletin (SB) van Airbus beschikbaar is, is
ontworpen voor vliegtuigen met een standaard airliner interieur. Met deze standaardinstallatie worden er
verschillende systeemcomponenten boven het plafond en in een bagagebak geïnstalleerd. In vliegtuigen met
een VIP Interieur is er (vrijwel) geen standaardinterieur, worden er geen bagagebakken gemonteerd en is de
locatie boven het plafond niet aan te bevelen in verband met de demontagetijd van speciaal gebruikte VIP
plafonds.
Er is een afstudeeropdracht gecreëerd, met als hoofddoel het vooronderzoek naar een standaard
installatiepakket van dit systeem voor o.a. Airbus A320 family-vliegtuigen met een VIP interieur.


Om deze standaardinstallatie te definiëren is er o.a. onderzoek gedaan naar;
• de functionaliteit van het systeem;
• de randvoorwaarden voor een gestandaardiseerde locatie van de systeemcomponenten;
o manier van inkoop van het systeem (SB of losse componenten)
o locatie die voor elk type A320 family-vliegtuig met VIP interieur beschikbaar is
o invloed van bestaande geïnstalleerde systemen (o.a. Satellite Communications systeem;
o SATCOM, Additionele brandstof tanks, vliegtuigconfiguratie standaard)
o randvoorwaarden bekabeling (maximale lengte coax kabels)
o additionele voorziening voor rookdetectie (Smoke detection)
o geschikte SATCOM systemen
• de certificatieaspecten die van toepassing zijn voor de standaardinstallatie van het systeem;
• het aantal uren dat besteed moet worden aan het ontwerp van een standaardinstallatie;
• de marktpositie voor GSM Onboard systemen en
• alternatieve GSM Onboard systemen van andere fabrikanten.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingElektrotechniek
AfdelingAcademie voor Technologie & Innovatie
PartnersFokker Services, Hoogerheide
Datum2010-01-25
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk