De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Voorontwerp ophaalbrug Spoorzone Delft

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Voorontwerp ophaalbrug Spoorzone Delft

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Het treinverkeer tussen Rotterdam en Amsterdam rijdt over vier sporen, uitgezonderd ter plaatse van Delft, waar het treinverkeer nog over twee sporen rijdt. Omdat dit grote opstoppingen voor het treinverkeer geeft, hebben Gemeente Delft en Prorail besloten om ondergronds vier nieuwe sporen aan te leggen. Hiermee komen het bovengrondse spoor en station te vervallen, wat mogelijkheid schept tot gebiedsontwikkeling. Professor Joan Busquets heeft hiervoor een stedenbouwkundig ontwerp gemaakt. Omdat Delft wordt gekenmerkt door de vele grachten, zijn in het stedenbouwkundig ontwerp eveneens grachten opgenomen. In Delft vindt veel fiets- en voetgangersverkeer plaats. Om fiets- en voetgangersroutes tussen het station en de binnenstad te kunnen realiseren, zijn verschillende bruggen nodig. Van deze bruggen zijn in het stedenbouwkundig ontwerp tekeningen opgenomen met daarop de gewenste afmetingen, materialen, etc.

Één van de bruggen in het stedenbouwkundig ontwerp is een ophaalbrug voor fietsers en voetgangers. Voor deze brug is in dit afstudeerproject getoetst of het mogelijk is de brug uit te voeren conform het stedenbouwkundig ontwerp. Criteria hiervoor waren sterkte, stabiliteit en stijfheid.

Daarnaast is voor het brugdek een variantenstudie gedaan naar het toe te passen materiaal voor de dekplanken. Reden voor deze studie is dat de opdrachtgever als eis heeft gesteld dat het toepassen van hardhout zo veel mogelijk voorkomen dient te worden, terwijl in het stedenbouwkundig ontwerp hardhouten dekplanken voorgeschreven zijn. In de variantenstudie worden de hardhouten dekplanken vergeleken met de steeds vaker toegepaste composiet (glasvezelversterkte kunststof) planken.

Na toetsing is gebleken dat de brug gedeeltelijk volgens het stedenbouwkundig ontwerp kan worden uitgevoerd. De grootste afwijking van het stedenbouwkundig ontwerp zijn de afmetingen voor de hameistijlen (kolommen van de ophaalconstructie). Deze dienen meer dan twee maal zo groot te worden uitgevoerd.

Uit de variantenstudie is, aan de hand van een Multi Criteria Analyse, gebleken dat de composiet dekplanken de hoogste score behalen. Dit vooral op basis van onderhoudsvriendelijkheid en kosten over de gehele levensduur de brug.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingCiviele Techniek
AfdelingDelta Academy
PartnersRoyal Haskoning B.V., Nijmegen
Datum2010-07-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk