De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Vraag en aanbod

Onderzoek naar het aanbod van en de tevredenheid over topsportfaciliteiten

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Vraag en aanbod

Onderzoek naar het aanbod van en de tevredenheid over topsportfaciliteiten

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De onderzoeksstage is gelopen op het Johan Cruyff College te Roosendaal. Hierop bevinden zich leerlingen in de leeftijdscategorie 15 t/m 24 jaar, die hun topsport combineren met een mbo opleiding. De leerlingen zijn een aankomend sporttalent of bezitten een topsportstatus verkregen door het NOC*NSF.
Een belangrijk knelpunt genoemd vanuit de literatuur is de 850 urennorm en de verplichte praktijkstages. Op het JCC wordt er gedacht dat buiten deze urennorm om, de vraag van de topsporter en het aanbod aan faciliteiten van het JCC goed op elkaar zijn afgestemd. Er is echter nog nooit eerder een onderzoek verricht naar de behoefte van de topsporter en het aanbod van het JCC, waardoor de kennis en ervaring van de leerlingen ontbreekt, om conclusies te kunnen trekken ten aanzien van de afstemming van vraag en aanbod. Bovenstaande aanleiding heeft geleid tot de volgende onderzoeksvraag die in deze scriptie centraal staat: ‘In hoeverre is de vraag van de topsporter en het aanbod aan studiefaciliteiten van het Johan Cruyff College te Roosendaal op elkaar afgestemd?’
Om dit vraagstuk op te lossen is er gebruik gemaakt van verschillende methoden.
Om het huidige aanbod van het JCC in kaart te brengen is er gebruik gemaakt van deskresearch en een faciliteitenanalyse die is gemaakt aan de hand van het interactiemodel van Bosscher, van Bottenburg en de Knop (2007). Aan de hand van deskresearch, documentenanalyse en literatuuronderzoek zijn de belangrijkste punten uit de literatuur met betrekking tot de combinatie van onderwijs en topsport samengevat. Tot slot is de tevredenheid van de topsporters over de aangeboden studiefaciliteiten in beeld gebracht door middel van een enquête.
Uit literatuuronderzoek blijkt dat er buiten de verminderde urennorm (850 uur) geen wet- en regelgeving is voor topsport en mbo onderwijs. Wel mogen scholen maatwerk bieden aan topsporters, mits dit goed wordt onderbouwd en verantwoord.
Verder blijkt dat het JCC niet geheel de wet- en regelgeving verleent ten aanzien van onderwijsflexibiliteit, die het zou mogen verlenen. Ze verlenen namelijk geen deeltijdvariant voor 18+ leerlingen en ze verlenen geen vrijstellingen aan leerlingen, indien zij kunnen aantonen dat zij competenties in het kwalificatiedossier op andere manieren compenseren. Dit wordt vermoedelijk niet gedaan omdat dit erg veel kosten met zich meebrengt en moeilijk controleerbaar is. Om dit verder uit te zoeken wordt een vervolgonderzoek aanbevolen.
Uit de faciliteitenanalyse blijkt dat het JCC alle faciliteiten aanbiedt die nodig zijn voor een goede combinatie van topsport en onderwijs, zoals beschreven in de literatuur. Echter blijkt uit de enquête naar de tevredenheid over de faciliteiten, dat zij niet alle faciliteiten naar tevredenheid aanbieden.
De topsporters hebben met name behoefte aan:
- Meer begeleiding met betrekking tot het vinden van een flexibele stageplek.
- Betere samenwerking en afstemming tussen het onderwijs en de trainer.
- Betere communicatie docenten en betere communicatie JCC over algemene dingen.
Deze behoefte/vraag van de topsporters worden meegenomen in de aanbevelingen naar het JCC toe.
Verder blijkt uit de resultaten van de deelvragen dat het JCC hun aanbod ook nog beter zou kunnen afstemmen op het gebied van: het aantal functioneringsgesprekken per jaar, het afstemmen van de stagecompetenties op competenties die leerlingen verwerven tijdens hun topsportcarrière en de fysiotherapeut en sportpsycholoog. Voor de laatste twee punten blijkt dat de behoefte lager is dan dat er gebruik van wordt gemaakt, dit dient verder onderzocht te worden. Wellicht zijn deze faciliteiten overbodig.
Indien het JCC deze aanbevelingen opvolgt, zal uiteindelijk de vraag van de topsporter en het aanbod van het JCC beter op elkaar zijn afgestemd, wat uiteindelijk zal leiden tot een optimalisatie van de combinatie studie en topsport.

Toon meer
OrganisatieHZ University of Applied Sciences
OpleidingSport- & Bewegingseducatie
AfdelingDomein Economie
PartnerJohan Cruyff College, Roosendaal
Datum2017-09-26
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk