De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Leren woorden leren

onderzoeksrapportage woordenschatonderwijs in groep 5 tot en met 8

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Leren woorden leren

onderzoeksrapportage woordenschatonderwijs in groep 5 tot en met 8

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Woordleerstrategieën kunnen de zelfstandige woordenschatverwerving van kinderen bevorderen. Kinderen van de onderzochte basisschool beschikken nauwelijks over kennis van woordleerstrategieën. Zij geven aan, met name, de leerkracht om hulp te vragen wanneer ze een moeilijk woord tegenkomen dat ze niet kennen. Zij zullen zelfsturend en onafhankelijk moeten worden in het leren van woorden. Voor de leerkrachten is een kwaliteitskaart ontwikkeld waarin effectieve instructie gericht op woordleerstrategieën weergegeven wordt. Daarnaast is voor de kinderen een stappenkaart ontwikkeld, waarin de woordleerstrategieën stapsgewijs aan bod komen. Met het inzetten van de kwaliteitskaart en de stappenkaart is de zelfstandige woordenschatverwerving bij kinderen bevordert. Daarbij speelt het effectief modelleren ook een rol.

OrganisatieKatholieke Pabo Zwolle
OpleidingPabo
PartnersDe Polhaar
Datum2013-05-01
TypeBachelor
TaalOnbekend

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk