De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Van sturing naar zelfsturing bij begrijpend lezen

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Van sturing naar zelfsturing bij begrijpend lezen

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Onderzoek naar de manier waarop leerkrachten zelfsturing bij begrijpend lezen in de groepen 5 t/m 8 kunnen begeleiden en stimuleren. Tijdens het onderzoek hebben de leerlingen en leerkrachten met een instructiekaart gewerkt. De leesstrategieën stonden voor de leerkrachten op een poster en voor de leerlingen op pictogrammen. Voor de leerkrachten werden 3 bijeenkomsten gehouden, waarin de leerkrachten zijn ‘meegenomen’ in het geven van goed onderwijs in begrijpend lezen. Conclusie van het onderzoek is dat de instructie een essentieel onderdeel is, waarbij het modellen en de strategieën van belang zijn. Maar ook het technisch lezen, de woordenschat, de achtergrondkennis en de motivatie van de leerlingen zijn van belang om goed te kunnen begrijpend lezen.

OrganisatieKatholieke Pabo Zwolle
OpleidingPabo
PartnersDe Markesteen, Zwolle
Datum2014-09-24
TypeBachelorscriptie
TaalOnbekend

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk