De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Onderzoek naar het bevorderen van zelfsturing

door aanleren van strategieën en vergroten van de motivatie

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Onderzoek naar het bevorderen van zelfsturing

door aanleren van strategieën en vergroten van de motivatie

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Onderzoek naar het begeleidingstraject met betrekking tot de zelfsturing bij begrijpend lezen in groep 6. Bij de beginmeting bleek dat de leerlingen vooral de strategieën ‘voorspellen’ en ‘samenvatten’ weinig gebruikten. Veel leerlingen zijn niet gemotiveerd en zij vinden de verhalen en teksten van begrijpend lezen niet interessant. Er een ontwerp opgesteld, die de leerkracht van groep 6 heeft uitgevoerd. In het ontwerp zijn eisen verwerkt, die naar voren kwamen uit de literatuurstudie. De leerkracht gaat een instructiemodel gebruiken waarbij de nadruk ligt op modeling. Modeling is het hardop denken voordoen van wat er in de les door de leerlingen gedaan gaat worden. Daarbij is de leerkracht gerichte instructie op strategieën gaan geven.
De leerkracht is meer verschillende en actuele teksten gaan gebruiken, die aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen. Er zijn verschillende, motiverende en uitdagende werkvormen en verwerkingsopdrachten ingezet. Tevens hebben de leerlingen een woordhulp gekregen ter ondersteuning, wanneer zij een woord of een deel van de tekst niet begrijpen. Na uitvoering van het ontwerp bleek dat leerlingen meer strategieën zijn gaan toepassen en hun motivatie was verhoogd. De leerkracht is aan modeling gaan doen en geeft expliciete instructie gericht op strategieën.

Toon meer
OrganisatieHogeschool KPZ
OpleidingLerarenopleiding Basisonderwijs
PartnerSt. Bernardusschool, Epe
Datum2014-09-10
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk