De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

'Hoe meer woorden en betekenissen een kind kent, des te beter preciezer zal hij de betekenis van andere, woorden kunnen afleiden' (Verhallen & Verhallen, 1994)

Rechten: Alle rechten voorbehouden

'Hoe meer woorden en betekenissen een kind kent, des te beter preciezer zal hij de betekenis van andere, woorden kunnen afleiden' (Verhallen & Verhallen, 1994)

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Onderzoek naar de interventies die leerkrachten moeten toepassen in de groep, zodat leerlingen in de groepen 5 tot en met 8 zelfstandig gebruik kunnen maken met woordleerstrategieën. Leerkrachten en leerlingen bleken vooraf niet op één lijn te zitten betreffende prettige, bruikbare, ondersteunende middelen bij woordenschatonderwijs. Ook benoemen de leerlingen uit groepen 5 tot en met 8 gemiddeld twee à drie woordleerstrategieën in plaats van vier zoals uit literatuurstudie naar voren komt. Uit literatuurstudie blijkt dat bepaalde voorwaarden en interventies een vereiste zijn om woordleerstrategieën zelfstandig toe te kunnen passen. Aan de hand van de verkregen gegevens, is een ontwerp ontworpen dat gedurende zes weken is toegepast. Tijdens deze zes weken durende uitvoering, zijn de voorwaarden, interventies en het effect van directe leerkrachtinstructie bij de toepassing van woordleerstrategieën nauwlettend gevolgd. Het blijkt dat directe leerkrachtinstructie kan bijdragen aan het vergroten van de kennis en het zelfstandig toepassen van woordleerstrategieën bij leerkrachten en leerlingen in de groepen 5 tot en met 8 en dat bepaalde voorwaarden en interventies een vereiste zijn.

Toon meer
OrganisatieHogeschool KPZ
OpleidingLerarenopleiding Basisonderwijs
PartnerKBS De Linderte
Datum2013-04-22
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk