De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Groepsproces, kwestie van gedrag?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Groepsproces, kwestie van gedrag?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Onderzoek naar de begeleiding van het groepsproces tijden het rekenen in groep 4 & 5. Reden van het onderzoek was dat het groepsproces van groep 4/5 in een negatieve sfeer was terechtgekomen. Leerlingen hielpen elkaar nauwelijks en droegen geen zorg voor elkaar. Naast het literatuur onderzoek is ook gebleken uit vragenlijsten en observaties dat de leerkrachten behoefte hebben aan handvatten om hun
handelingsvaardigheden te verbeteren ten opzichte van het groepsproces. Het gemaakte ontwerp voor de begeleiding van het groepsproces tijdens rekenen geeft aan dat leerkrachten moesten gaan werken met het vierfasenmodel. Dit vierfasenmodel beschrijft precies welke stappen de leerkrachten moeten zetten
voor het invoeren van nieuwe normen. Daarbij is het belangrijk dat de leerkrachten de randvoorwaarden naleven om de kans van slagen het grootst te maken. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de leerkrachten baat hebben gehad bij het ontwerp dat is uitgevoerd en de leerkrachten beter zicht hebben op welke bevorderende aspecten toegepast kunnen worden in het groepsproces.

Toon meer
OrganisatieHogeschool KPZ
OpleidingLerarenopleiding Basisonderwijs
PartnerJeanne d'Arc,
Datum2014-09-10
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk