De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Motivatie van groep 7 ten aanzien van begrijpend lezen

een motiverende werkwijze

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Motivatie van groep 7 ten aanzien van begrijpend lezen

een motiverende werkwijze

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Onderzoek naar de invloed van de lees- en leeromgeving op de motivatie van leerlingen van groep 7 ten aanzien van begrijpend lezen. De leerkracht kan een motiverende lees- en leeromgeving creëren door een door de leerlingen gekozen onderwerp centraal te stellen, waaraan de leerlingen een langere tijd zullen werken. Vervolgens is het van belang dat leerlingen een keuze krijgen in deelonderwerpen, veel verschillende teksten en het uitwerken van de uiteindelijke presentatie. Leerlingen lezen om kennis te verwerken, maar moeten hiervoor leesstrategieën toepassen, waardoor ze teksten beter gaan begrijpen. Leesstrategiekaarten kunnen hierbij een hulpmiddel zijn. Dit zijn ondersteunende kaarten, waarin de leesstrategieën stap voor stap worden beschreven. Hierdoor leren leerlingen de leerstrategieën bewust inzetten. Mochten de leerlingen zich via deze werkwijze nog niet intrinsiek gemotiveerd voelen, dan ligt de taak bij de leerkracht om de leerling extrinsiek te motiveren. Uit onderzoek is gebleken dat met deze werkwijze de motivatie van groep 7 ten aanzien van begrijpend lezen met 61,1% is verhoogd.

Toon meer
OrganisatieHogeschool KPZ
OpleidingLerarenopleiding Basisonderwijs
PartnersEsmoreit, Luttenberg
Datum2013-04-01
TypeBachelor
TaalOnbekend

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk