Onderweg naar 'Samen 1'
Een collectief ontwerpgericht onderzoek naar bevorderen van interprofessionele samenwerking tussen pedagogisch medewerker en leraar in het onderwijs van een kindcentrumWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Onderweg naar 'Samen 1'
Een collectief ontwerpgericht onderzoek naar bevorderen van interprofessionele samenwerking tussen pedagogisch medewerker en leraar in het onderwijs van een kindcentrumWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Onderzoek naar de manier waarop tijdens de beginfase van het samenwerkingsproces, interprofessionele samenwerking tussen pedagogisch medewerkers en leraren in een Kindcentrum kan worden bevorderd. Tijdens het vooronderzoek blijkt dat de rolverdeling tussen pedagogisch medewerkers en leraren niet helder is en men elkaars kwaliteiten niet inzet. Na vier teambijeenkomsten met daarbij aandacht voor het bepalen van gezamenlijke doelen ten behoeve van het samenwerken op basis van eigenaarschap, het actief verkennen van elkaars kwaliteiten en samenwerken aan het voorbereiden van thematisch wereldoriëntatie onderwijs, is evaluatieonderzoek gedaan. Na uitvoering van het ontwerp blijkt dat er een impuls is gegeven aan het ontstaan van een rolverdeling. Teamleden geven aan wat meer inzicht te hebben in elkaars kwaliteiten en is er respect voor elkaar ontstaan. Om te komen tot een interprofessioneel team behoeft dit proces echter voortzetting en moet er voor de pedagogisch medewerkers extra werktijd in het onderwijs gefaciliteerd worden.
Organisatie | Hogeschool KPZ |
Opleiding | Master Leren en Innoveren |
Datum | 2017-05-10 |
Type | Master |
Taal | Engels |