De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Voorbij de heilige huisjes

Militair perspectief op de inlichtingenproducent klantrelatie

Open access

Voorbij de heilige huisjes

Militair perspectief op de inlichtingenproducent klantrelatie

Open access

Samenvatting

De relatie tussen inlichtingenproducenten en hun klanten is al decennialang onderwerp van
debat, zowel in academische als in professionele kringen. Het militaire inlichtingendomein
onderscheidt zich in een aantal belangrijke zaken van het civiele domein, en behoeft
daarom speciale aandacht. Het is dus relevant om te toetsen in hoeverre heersende
opvattingen over de inlichtingenproducent-klantrelatie, de ‘heilige huisjes’, die doorgaans
zijn gebaseerd op het civiele inlichtingendomein, standhouden binnen het militaire
inlichtingendomein. Dit artikel biedt aan de hand van drie onderscheidende eigenschappen
en drie heilige huisjes, voortkomend uit literatuuronderzoek, een militair perspectief op de
inlichtingenproducent-klantrelatie. De focus ligt hierbij op het strategische niveau.

Trefwoorden
OrganisatieMinisterie van Defensie - NLDA
AfdelingFaculteit Militaire Wetenschappen
Gepubliceerd inMilitaire Spectator KVBK, Den Haag, Vol. 191, Uitgave: 9, Pagina's: 476-485
Jaar2022
TypeArtikel
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk