De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Dyslexie, meer dan een lees- en schrijfprobleem?!

literatuuronderzoek naar hoe Psychomotorische Therapie toegepast kan worden bij kinderen met dyslexie.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Dyslexie, meer dan een lees- en schrijfprobleem?!

literatuuronderzoek naar hoe Psychomotorische Therapie toegepast kan worden bij kinderen met dyslexie.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In het gedicht leest men dat dyslexie meer is dan een lees- en schrijfprobleem. Dyslexie is een zeer complexe stoornis waarvan de oorzaak van het ontstaan nog steeds niet bekend is. Om antwoord te krijgen op de onderzoeksvraag, is gebruik gemaakt van een literatuuronderzoek en het afnemen van enquete en interviews met drie psychomotorische therapeuten. Doordat de gevolgen van dyslexie invloed hebben op het gedrag kunnen sociaal- emotionele problemen ontstaan zoals faalangst, weinig zelfvertrouwen, boosheid, concentratie problemen, depressie/ depressieve gevoelens.
Niet iedere dyslecticus ontwikkelt sociaal- emotionele problemen, dit is afhankelijk van stress, reacties van de omgeving, sociale vergelijking en de risicofactoren.
De huidige behandeling is vooral gericht op het verbeteren van de lees- en spellingsvaardigheden. De enkele behandelingen die wel gericht zijn op het verminderen van sociaal- emotionele problemen zijn psychomotorische therapeuten niet bij betrokken.
Juist psychomotorische therapie kan door de ervaringsgerichte aanpak, en diverse bewegings- en lichaamsgerichte activiteiten een mooie bijdrage leveren in het verminderen van de sociaal- emotionele problemen.
Door te starten in een individuele therapie en met eventuele doorstart in groepstherapie. De therapeut neemt voornamelijk een volgende attitude aan. De cliënt kan dan zelf keuzes maken en laten zien wat hij of zij kan. De referentiekaders die door de psychomotorische therapeuten in de praktijk worden gebruikt zijn de psychodynamische en het cliënt-centered benadering.
De omgeving succeservaring en onvoorwaardelijke acceptatie spelen bij de behandeling van kinderen met dyslexie een erg belangrijke rol.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
AfdelingHuman Movement & Sports
Jaar2012
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk