Het beste van beide werelden
succesfactoren van Turks-Nederlandse innovatieve ondernemersWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Het beste van beide werelden
succesfactoren van Turks-Nederlandse innovatieve ondernemersWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
De laatste jaren hechten vele landen, onder andere Nederland, er groot belang aan om de
economische ontwikkelingen op een hoger niveau te tillen door ondernemerschap in het algemeen,
en binnen de etnische en culturele groepen in het bijzonder, te stimuleren. Innovatie is een gevolg
van een interactief proces waarbij synergie ontstaat tussen de diverse achtergronden en kenmerken.
Gebaseerd op een kwalitatief onderzoek worden in dit artikel, aan de hand van drie verschillende
dimensies, te weten individuele, sociale en omgevingsfactoren, de succesfactoren van Turks-
Nederlandse innovatieve ondernemers inzichtelijk gemaakt. De Turks-Nederlandse ondernemers, ook
wel “etnische ondernemers” genoemd, blijken bedreven te zijn in het koppelen van innovatiekansen
aan hun eigen sterke punten. Ze komen beter tot hun recht in beide werelden, en navigeren op
succesvolle wijze tussen de twee culturen door. Dit artikel formuleert een aantal aanbevelingen voor
de Nederlandse overheid, het bedrijfsleven en de kennisinstellingen om innovatie te stimuleren.
Organisatie | Hogeschool Windesheim |
Afdeling | Domein Business, Media en Recht |
Lectoraat | Sociale Innovatie |
Gepubliceerd in | Journal of social intervention: theory and practice Vol. 22, Uitgave: 3, Pagina's: 23-49 |
Datum | 2013-08-06 |
Type | Artikel |
Taal | Engels |