De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Opgeloste agressie : wat kan van de oplossingsgerichte therapie gebruikt worden in een agressie regulatie training in PMT voor kinderen en jongeren met een licht verstandelijke beperking?

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Opgeloste agressie : wat kan van de oplossingsgerichte therapie gebruikt worden in een agressie regulatie training in PMT voor kinderen en jongeren met een licht verstandelijke beperking?

Open access

Rechten:Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Oorspronkelijk is de oplossingsgerichte therapie (OT) ontwikkeld in een sfeer van rebellie tegen de traditionele psychotherapeutische vooroordelen over mensen en hun levensproblemen en de oplossing daarvan.
Bij de oplossingsgerichte therapie gaat het niet om mogelijke oorzaken en klachten in het verleden. Er wordt wel naar het verleden gekeken, als het gaat om eerdere successen van de cliënt en zijn omgeving. Oplossingsgerichte therapie gaat over het ontwerpen van de door de cliënt gewenste situatie in de toekomst en het vinden van oplossingen die de cliënt helpen zijn doel te bereiken. De oplossingsgerichte hulpverlener is geïnteresseerd in wie of wat een positief effect heeft op de cliënt, waar hij goed in is, wat hij graag doet en welke hulpbronnen hij al in huis heeft. Door oplossingsgerichte vragen te stellen richt de hulpverlener de aandacht op het doel, de oplossingen en de competenties van de cliënt. Hij stimuleert de cliënt tot het meer doen van wat werkt of beter werkt, of 'iets anders doen als het niet werkt'.
Roeden en Bannink (2007) stellen dat oplossingsgerichte therapie nog niet zo bekend is in de hulpverlening voor cliënten met een verstandelijke beperking.
Oplossingsgerichte therapie richt zich op het vinden van de competenties en oplossingen van de cliënt waarover hij al beschikt. Oplossingsgerichte therapie versterkt onder andere de krachten en autonomie van de cliënten.
In de twaalf jaar die ik in de hulpverlening werk, heb ik veelal vanuit het medisch model gewerkt. In het medische model wordt gewerkt aan afname van klachten of probleemgedrag.
De laatste vier jaar ben ik in aanraking gekomen met het werken vanuit een andere visie, oplossingsgerichte therapie. Dit was echter vrij globaal en vandaar dat ik me wil verdiepen in het werken vanuit de oplossingsgerichte therapie binnen de psychomotorische therapie.
Daarnaast ben ik nog zoekende naar een manier om te werken met agressieproblemen. Deze vraag kom ik veel tegen in de praktijk en ik zou graag zoeken naar handvaten door het schrijven van deze scriptie. Daardoor kom ik tot de volgende vraagstelling:
Wat kan van de oplossingsgerichte therapie gebruikt worden in een agressie regulatie training in PMT voor kinderen en jongeren met een licht verstandelijke beperking?
Met deze scriptie hoop ik te achterhalen wat ik kan gebruiken van de oplossingsgerichte therapie in het werken met jongeren met een licht verstandelijke beperking met agressieproblemen. In hoofdstuk 1 casuïstiek, heb ik een voorbeeld uit mijn eigen praktijk als PMT-er beschreven. In hoofdstuk 2 wordt de doelgroep beschreven en met welke problematieken zij te maken hebben in hun leven.
In hoofdstuk 3 wordt de oplossingsgerichte therapie beschreven met de daarbij behorende technieken. Hoofdstuk 4 bestaat uit een beschrijving van psychomotorische therapie en belangrijke aandachtspunten voor het werken met kinderen en jongeren met een LVB. In hoofdstuk 5 komt agressieregulatie aan bod en beschrijf ik hoe agressie benaderd en beïnvloed wordt vanuit PMT en OT.
Hierna volgt de afronding van de scriptie en dat zijn de conclusies en beantwoording van de vraagstelling.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
AfdelingHuman Movement & Sports
PartnerArkemeyde, 's HeerenLoo Kwadrant
Jaar2008
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk