De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Verkoopt duurzaam?

een onderzoek naar het verkopen en bouwen van een energieneutrale 2-onder-1-kap woning in opdracht van Stegeman Bouw b.v.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Verkoopt duurzaam?

een onderzoek naar het verkopen en bouwen van een energieneutrale 2-onder-1-kap woning in opdracht van Stegeman Bouw b.v.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Stegeman Bouw bv is een bouwbedrijf in Nijverdal dat is opgericht in 1931. In 1996 is het bedrijf
onderdeel geworden van de Ter Steege Groep uit Rijssen. Hierdoor is het bouwbedrijf in staat om, in
combinatie met andere werkmaatschappijen van de Ter Steege Groep, ook grote en complexe
projecten te realiseren.
In 2010 heeft Stegeman een concept ontwikkeld voor een goedkope basiswoning, dit concept
voldoet aan de destijds geldende eisen. De eisen met betrekking tot energieprestatie worden steeds
strenger. In 2020 moet het gebouwgebonden energieverbruik neutraal zijn, EPC=0,0. Stegeman
Bouw wil hier tijdig op anticiperen door onderzoek te doen naar energieneutraal bouwen. Zo krijgt
men inzicht in een nieuw energieconcept voor een energieneutrale woning, de aandachtspunten bij
het verkopen van deze woning en of het in 2012 al mogelijk is om een energieneutrale woning te
verkopen.

In opdracht van Stegeman Bouw bv is onderzoek verricht naar de mogelijkheden voor een
energieneutraal concept en hoe dit concept het beste op de wensen van de markt aan kan sluiten.
Na bespreking van de aanleiding van het onderzoek is de probleemstelling geformuleerd. Aan de
hand van deze probleemstelling zijn de deelvragen en onderzoeksvragen geformuleerd.

Met de invoering van het Bouwbesluit 2012 veranderen veel zaken. Op het gebied van
energieprestatie worden enkele eisen aangescherpt. De grootste verandering is de nieuwe EPG, deze
heeft de oude EPN vervangen. De EPC wordt nu volgens de nieuwe NEN7120 bepaald.
Uit onderzoek blijkt dat consumenten over het algemeen weinig kennis hebben van energieneutrale
woningen, men weet niet wat het inhoudt en hoe energieneutraliteit wordt gerealiseerd. De
consument heeft sterke voorkeur voor bewezen technieken in een woning, het vertrouwen hierin is
groter. In een energieneutrale woning zullen echter enkele innovaties doorgevoerd moeten worden.
Een goede communicatie met de consument is hierbij van wezenlijk belang om tegenvallende
prestaties door het gebrek aan kennis te voorkomen.
Energiezuinigheid van een bouwwerk is op verschillende manieren meetbaar te maken, hiervoor zijn
meerdere methoden ontwikkeld. Uit vergelijk van verschillende methoden blijkt dat GPR gebouw de
meest volledige methode is voor het bepalen van duurzaamheid en energieprestatie van
nieuwbouwwoningen. Hiernaast is ook het energielabel relevant, dit label wordt per 1 januari 2013
een verplicht document bij de overdracht van een (nieuwbouw) woning.
Bij de ontwikkeling van een energieneutrale woning is de oriëntatie van de woning een
aandachtspunt, omdat met zonnewarmte de woning in de winter deels verwarmd wordt. Deze
warmte komt via de gevelopeningen binnen. Daarom is in de gunstigste situatie de gevel met het
grootste glasoppervlak zuidelijk georiënteerd. Bij de 2-onder-1-kap woning, die als basis is gebruikt
voor dit onderzoek, moet de voor- of achtergevel zuidelijk georiënteerd zijn omdat beide woningen
op die manier voorzien kunnen worden van zonne-energie installaties die op het dak geplaatst
worden en bij een zuidelijke oriëntatie de hoogste opbrengst hebben.
In de thermische schil worden de warmteweerstanden verhoogd en de luchtdichtheid verbeterd. Om
oververhitting in de zomerperiode te voorkomen moet zomernachtventilatie gerealiseerd kunnen
worden. Hierdoor wordt de woning in de zomernacht passief gekoeld.

De energieneutrale woning is duurder dan de huidige standaard woning, onder andere vanwege de
hogere warmteweerstanden en de installaties. Door de verwachte prijsstijgingen van energie heeft de
consument interesse in energiebesparing en is men ook bereid om hierin te investeren. Is de
terugverdientijd van de investering kleiner dan 10 jaar dan wil de consument tot €15.000,- extra
investeren. De consumenten die hier het meest in geïnteresseerd zijn, vallen in de
leeftijdscategorie van 25 tot 55 jaar.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
AfdelingBuilt Environment & Transport
PartnerStegeman Bouw b.v. in Nijverdal
Jaar2012
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk