De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Kennismanagement : verbeteringen in de wijze waarop Haverkort Voormolen de "knowhow" van haar organisastie ontwikkelt, inricht en beheert

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Kennismanagement : verbeteringen in de wijze waarop Haverkort Voormolen de "knowhow" van haar organisastie ontwikkelt, inricht en beheert

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

De productiefactor 'kennis' krijgt een steeds grotere waarde in het huidige bedrijfsleven. Zo ook bij het bouwbedrijf Haverkort Voormolen. In het verleden heeft het bouwbedrijf onder andere een kennisbank ontwikkeld om gestalte te geven aan een betere
kennisspreiding binnen de organisatie. Dit systeem is echter verouderd en bijna niet meer in gebruik. Mede hierdoor heeft het bouwbedrijf behoefte aan een onderzoek naar de mogelijkheden voor verbetering van hun kennismanagement systeem (waaronder de
kennisbank), teneinde deze optimaal benut wordt door het personeel.
Uit de bevindingen van de voorstudie blijkt dat de (ervarings)kennis van de medewerkers in sommige gevallen niet voldoende is. Deze kennis is mogelijk wel aanwezig binnen het bouwbedrijf, echter door onwetendheid van elkaars kennis wordt deze niet gedeeld. Daarnaast blijkt dat een gemaakte fout door onvoldoende terugkoppeling regelmatig nogmaals voorkomt bij een volgend project. De volgende
twee adviezen worden aanbevolen om bovengenoemde probleemstelling te voorkomen.Verbeter het terugkoppelen van de leerpunten en onderaannemers & leveranciers beoordelingen. Het advies is om de verspreiding van de leerpunten te verbeteren door
de terugkoppeling tweedelig te maken:
• Verspreid de leerpunten actief binnen de organisatie. Door de verscheidenheid aan leerpunten varieert dit echter van een e-mail ter kennisgeving tot het oprichten van een werkgroep om het probleem in de toekomst te voorkomen;
• Stel de leerpunten ten allen tijde beschikbaar aan de medewerkers door deze op het verwijssysteem op te slaan.
Advies 2:
Verbeter het zoeken naar interne kennis door middel van een verwijssysteem. Deze ICT- toepassing heeft als doel om inzichtelijk te maken welke ervaringskennis de medewerkers bezitten. Dit wordt bewerkstelligd door het systeem te vullen met informatie over personen en projecten, en deze gegevens vervolgens aan elkaar te
koppelen. Ook de leerpunten en onderaannemers & leveranciers beoordelingen worden erin opgeslagen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
AfdelingBuilt Environment & Transport
PartnersHaverkort Voormolen bv, Apeldoorn
Jaar2007
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk