De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Gedragsproblemen en autisme spectrum stoornissen

een onderzoek naar hoe gedragsproblemen kunnen worden voorkomen bij leerlingen met een Autisme Spectrum Stoornis

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Gedragsproblemen en autisme spectrum stoornissen

een onderzoek naar hoe gedragsproblemen kunnen worden voorkomen bij leerlingen met een Autisme Spectrum Stoornis

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Voor u ligt het onderzoeksverslag van een praktijkgericht onderzoek. Dit onderzoek is verricht in het kader van de opleiding Master Special Education Needs, leerroute gedrag en autisme.
Gedragsproblemen bij leerlingen met een autismespectrum stoornis komt zeer regelmatig voor. Het gaat hierbij zowel om externaliserend gedrag zoals schreeuwen, schoppen, slaan, gooien met spullen en internaliserend gedrag zoals depressief gedrag, in zichzelf gekeerd zijn en faalangst. Het externaliserende gedrag is het gedrag wat het meest in het oog springt en wat bij de leerkrachten zorgt voor handelingsverlegenheid. Dit praktijkonderzoek is gericht op het voorkomen van gedragsproblemen.
In het literatuuronderzoek zijn de belangrijkste kernbegrippen zoals autisme spectrum stoornissen, gedragsproblemen en interventies bij gedragsproblemen uitgelegd. Vervolgens is onderzocht welke gedragsproblemen vooral in de praktijk gezien worden, wat het effect is van deze gedragsproblemen en welke interventies momenteel in de praktijk gebruikt worden.
Naar aanleiding van dit onderzoek zijn aanbevelingen gedaan aan de van Voorthuijsenschool om gedragsproblemen bij leerlingen met een stoornis in het autistisch spectrum te voorkomen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
AfdelingEducation
PartnerVan Voorthuijsenschool te Hoofddorp en Haarlem
Jaar2013
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk