Het lichamelijk uithoudingsvermogen en de schoolprestaties van leerlingen met leerwegondersteuning op de Hubertus Vakschool
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Het lichamelijk uithoudingsvermogen en de schoolprestaties van leerlingen met leerwegondersteuning op de Hubertus Vakschool
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Verschillende wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat sport niet alleen goed is voor de gezondheid, maar dat sport ook een gunstig effect heeft op de intelligentie en de schoolprestaties. Een fysieke training heeft dan niet alleen invloed op de kracht en het uithoudingsvermogen van een individu, maar ook op zijn/haar hersenen, op zijn/haar brein. Lichaamsbeweging heeft zo invloed op de werking van de hersenen.
Dit onderzoek op de Hubertus Vakschool wilde antwoord krijgen op de vraag of leerlingen met leerwegondersteuning met een voldoende lichamelijke conditie, betere schoolprestaties behaalden dan leerlingen met leerwegondersteuning met een onvoldoende lichamelijke conditie. Ook had dit onderzoek aandacht voor de rollen die de psychologische factoren zelfvertrouwen, welbevinden, motivatie en discipline hierbij spelen.
Dit onderzoek is uitgevoerd onder 26 leerlingen verdeeld over twee eerste klassen in de periode januari - april 2013.
Het onderzoek op de Hubertus heeft slechts een zeer gering verband kunnen aantonen tussen lichamelijke conditie en schoolprestaties bij leerlingen met leerwegondersteuning.
Wel zijn er duidelijke verbanden gevonden tussen motivatie en schoolprestatie en discipline en schoolprestatie.
ENSO-
Organisatie | Hogeschool Windesheim |
Afdeling | Education |
Partner | Hubertus Vakschool te Amsterdam |
Jaar | 2013 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |