De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Aardrijkskunde, wereldburgerschap en waardenvorming

verslag van een onderzoek naar Wereldburgerschap en waardenvorming in de aardrijkskundeles

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Aardrijkskunde, wereldburgerschap en waardenvorming

verslag van een onderzoek naar Wereldburgerschap en waardenvorming in de aardrijkskundeles

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit onderzoeksverslag presenteer
ik de resultaten van kwalitatieve interviews met 13 docenten
aardrijkskunde in een aantal Nederlandse scholen voor
voortgezet onderwijs. Hierin staat de vraag
centraal op welke wijze wereldburgerschap (zoals in
de Canon verwoord) in de lessen van docenten
aardrijkskunde aan bod komt en welke rol reflectie op waarden hierin speelt.
Het is de weerslag van het onderzoek dat in 2010 en 2011 is verricht in het kader van de Kenniskring
van het Lectoraat Pedagogische Kwaliteit van het
Onderwijs aan Hogeschool Windesheim te Zwolle.
Het onderzoeksdoel en de opzet zijn dan ook ingegeven
vanuit het perspectief van pedagogische
kwaliteit. Doel van dit onderzoek was om
inzicht te verkrijgen in de opvattingen van
aardrijkskundedocenten over wereldburgerschap als onderwijsdoel.

OrganisatieHogeschool Windesheim
AfdelingDomein Bewegen en Educatie
LectoraatPedagogische kwaliteit van het onderwijs
Jaar2011
TypeRapport
TaalOnbekend

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk