Help mij! Ik begrijp het niet.. : De noodzaak van PMT binnen de behandeling van LVG zedendelinquenten
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Help mij! Ik begrijp het niet.. : De noodzaak van PMT binnen de behandeling van LVG zedendelinquenten
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Binnen de forensische jeugd en orthopsychiatrische instelling Accare bestaat er een combinatieprogramma voor jeugdige LVG zedendelinquenten. Dit programma bestaat uit een meer verbaal psychologisch programma gericht op de cognitie en een psychomotorisch programma dat meer ervaringsgericht ingezet wordt. De indruk bestaat dat daders met een licht verstandelijke handicap onvoldoende kunnen profiteren van alleen een cognitieve aanpak. Omdat de meerwaarde van PMT binnen deze behandeling nog niet is gelegitimeerd, wordt in deze casestudy de informatieverwerking van de LVG zedendelinquent onderzocht. Hieruit blijkt inderdaad dat deze doelgroep onvoldoende vermogen heeft om te leren van alleen verbale informatie. Informatie moet zichtbaar worden gemaakt en herhalend worden ingezet. De jongeren moeten nieuw gedrag kunnen oefenen en ervaren om dit helemaal te kunnen integreren.
Organisatie | Hogeschool Windesheim |
Afdeling | Human Movement & Sports |
Partner | Accare te Assen |
Jaar | 2009 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |