De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het individueel handelingsplan

samen maken wij er werk van.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Het individueel handelingsplan

samen maken wij er werk van.

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

In dit onderzoek staat het gesprek tussen de leerling en de leerkracht centraal.
Gesprekken met leerlingen zijn een belangrijk onderdeel van het handelings gericht werken (Pameijer, van Beukering en de Lange, 2009). Met behulp van verschillende instrumenten is onderzocht hoe op de basisschool de Wilgenburg het gesprek tussen de leerkracht en de leerling een prominentere plaats kan krijgen, om hiermee de onderwijszorg te versterken.
De centrale vraagstelling van dit onderzoek is: “Wat hebben leerkrachten van de basisschool de Wilgenburg nodig, om in een gesprek met de leerling, een individueel handelingsplan te kunnen opstellen en te kunnen evalueren?”
Zeven leerkrachten hebben voor dit onderzoek samen met een leerling uit hun groep een individueel handelingsplan opgesteld. Zij zijn met dit plan in de groep aan de slag gegaan. Na een vooraf afgesproken periode is dit individueel handelingsplan door de leerkracht en de leerling geëvalueerd.
Tijdens dit proces en na het afsluiten van het individueel handelingsplan zijn er:
 - enquêtes gehouden;
 - filmopnames van gesprekken gemaakt; en
 - gesprekken gevoerd met de betreffende leerkrachten en leerlingen.

De beeldopnames zijn aan de hand van een kijkwijzer bekeken door de leerkracht zelf, een externe deskundige en de interne begeleider.
Vervolgens zijn de resultaten van dit onderzoek verzameld en geanalyseerd.
De conclusie van dit onderzoek is dat de leerkrachten regelmatig korte tijd de gelegenheid moeten krijgen, om samen met een leerling, op een rustige plek buiten de groep, een gesprek te voeren.
Daarnaast hebben de leerkrachten behoefte aan het versterken van hun gesprekstechniek, opdat de gesprekken met de leerlingen op een nog professionelere manier gevoerd kunnen worden.

Toon meer
OrganisatieHogeschool Windesheim
AfdelingEducation
PartnerKatholieke basisschool De Wilgenburg, Zwolle
Datum2013-06-06
TypeMaster
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk