Kan ik op u rekenen? : Een onderzoek of en hoe docenten in de bovenbouw van het VMBO structurele ondersteuning of compensatie bieden aan leerlingen met een ernstige rekenachterstand of een rekenstoornis.
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Kan ik op u rekenen? : Een onderzoek of en hoe docenten in de bovenbouw van het VMBO structurele ondersteuning of compensatie bieden aan leerlingen met een ernstige rekenachterstand of een rekenstoornis.
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Rekenen is hot. Doorgaande leerlijnen en referentieniveaus vragen alom de aandacht. Rekenen wordt weer ingevoerd als te toetsen vak op het VO. Protocollen voor leerlingen met ernstige rekenachterstanden of dyscalculie worden geschreven voor PO en VO en deskundigen proberen het eens te worden over diagnose en definitie van dyscalculie. Ondertussen worden docenten, ook in het VO, in de klas geconfronteerd met leerlingen die een ernstige achterstand op gebied van rekenen vertonen. De vraag rijst dan of deze docenten in staat zijn deze leerlingen kunnen ondersteunen en op welke wijze dat dan gebeurt.
Dit praktijkonderzoek laat zien dat er veel goede wil is, maar dat de leerling met een ernstige rekenachterstand of dyscalculie ondanks het lage rekenniveau niet echt in beeld is. Er is op het gebied van kennis rondom leerlingen met een ernstige rekenachterstand onder docenten van rekenvakken nog een hele slag te maken, en de school zou op dat gebied nog helder beleid moeten definiëren.
Organisatie | Hogeschool Windesheim |
Afdeling | Education |
Jaar | 2011 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |